7A-FE - nåt i tjuter efter byte av topplockspackning! [Löst]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

7A-FE - nåt i tjuter efter byte av topplockspackning! [Löst]

Inlägg av Nizzehult »

Nu måste jag använda en livlina!
Har bytt toppackning på en 7A-FE efter att ha felsökt en del i denna tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 6&start=20
och jag följde då den guide som jag själv skrivit en gång i tiden:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 685#p48685

Problemet är att motorn nu inte startar. Den gick fint innan jag rev den men den ville ta in lite vatten tillsammans med avgaserna.

Jag har komp - den beter sig och låter i alla fall som det när den går på startmotorn men den tänder inte.
Tyvärr har min kompmätare pajat så jag kan inte kolla hur det är ställt med detta men jag har ju bara rivit toppen, skickat den på planing och satt tillbaka den.
Inga ventiler har demonterats eller rörts.
Jag har kollat ventilspelet och det är som det ska. Märkte givetvis upp alla tryckare innan toppen gick iväg på planing och satte tillbaka dem på samma ställe.
Har också bytt kamrem. Först trodde jag att jag satt tändningen 180 grader fel men när jag undersökte saken så är detta omöjligt.
Stiften är också nya och jag ser att det blir en fin och fet gnista. Luktar också bensin.
Kamremmen har jag monterat enligt konstens alla regler: nedre remskivan står på "0" och kamremshjulets krysskil är rakt upp med markeringen mitt för hålet. Båda dessa hjul har krysskilar och kan omöjligt monteras fel.
Rent teoretiskt skulle jag ha kunnat sätta insugningskammen fel men det tror jag inte, skickar med en bild på hur det ser ut.

Bild

De två inre markeringarna är mitt för varandra där kuggarna möts samtidigt som de två yttre pekar rakt upp (ser snett ut här men det är en optisk villa).
Vad kan jag ha gjort för fel? Har kollat alla kontakter och anslutningar.
Tacksam för tips!
Senast redigerad av Nizzehult den mån 03 okt 2016, 15:33:02, redigerad totalt 4 gång.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE - startar inte efter byte av topplockspackning. Wt

Inlägg av Nizzehult »

Blir inte klok på detta.
Tog bort insugningkammen och satte tillbaka den igen. Kollade alla inställningar ännu en gång.
Satte ihop allt och vred på tändningsnyckeln och den spann som en katt.
Case closed. :thumbup:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE - motorn tjuter efter byte av topplockspackning?

Inlägg av Nizzehult »

Nej! Det är inte cased closed riktigt ännu!

Bilen startar lätt och går jämnt och fint på tomgång men när den har blivit varm så kommer det ett tjutande ljud någonstans inifrån ventilkåpan.
Ljudet följer inte varvtalet utan det är ett rätt högt, entonigt och gnälligt ljud, typ "metall mot metall". Vid lite högre varv försvinner det och även när man gasar upp men just när man släpper gasen och sen låter motorn gå på tomgång så finns ljudet där. Vad i helsike kan det vara?
Jag misstänkte först ett kamlager så jag plockade bort ventilkåpan och tog bort alla överfall, ett efter ett och undersökte. Alla såg fina ut. Inga spår eller skräp och det fanns en oljehinna på glidytan. Nu ser man ju bara övre halvan om man inte demonterar kammarna men det är så mycket jobb med det - särskilt om avgaskammen måste bort - så det känns som ett jättejobb. Överfallen är korsvis dragna med momentnyckel och sitter givetvis rättvända och på rätt plats (I2-I5/E2-E5). Har kört ca 3 mil men ljudet kvarstår. Ljudet verkar komma från mitten så det är inte vattenpump, servopump, generator eller spännhjul. Törs jag fortsätta köra så här?? Kommer det att gå till sig??

Sen finns det ett annat problem; motorn känns inte lika rapp som tidigare. Den smårycker (ytterst) lite när man accar, inte så det utmärker sig men tillräckligt mycket för att man blir fundersam för så var det inte tidigare. Fundering då: kan jag ha kuggat kamremmen ett kugg fel? Det står i instruktionerna att nedre remskivan ska visa på "0" när kamhjulet är mitt för markeringen genom hålet men vad är då markeringen som jag markerat på bilden till för (på bilden så är inte markeringen på remhjulet i position):

Bild

Jag har återanvänt alla packningar så det kan teoretiskt sett finnas ett litet, litet läckage i insugningspackningen men då brukar den bli rätt orolig på tomgången - och det är den inte. Sen såg alla packningar bra ut med den svarta beläggningen intakt. Har jag monterat remmen rätt? Varför känns den trött och rycker?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: 7A-FE - nåt i toppen tjuter efter byte av topplockspackn

Inlägg av Muda »

Nu var det förvisso inte häromåret jag hade isär en 7A sist...

Men kamaxelmärkningarna ska väl peka innåt mot varandra och inte upp?? Dvs Slavdreven och inte huvuddrevet som remmen fäster mot.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE - nåt i toppen tjuter efter byte av topplockspackn

Inlägg av Nizzehult »

Muda skrev:Nu var det förvisso inte häromåret jag hade isär en 7A sist...

Men kamaxelmärkningarna ska väl peka innåt mot varandra och inte upp?? Dvs Slavdreven och inte huvuddrevet som remmen fäster mot.
Nja, det finns två olika märkningar med 90 graders lucka och när två av dem möts samtidigt som kuggarna kuggar i varandra så ska de två andra märkningarna peka uppåt. Vet inte varför dom gjort det så men man kallar de förra för "timing marks" och de senare för "installation marks".
Ska erkänna att jag faktiskt inte uppmärksammade detta först och bara tittade på att de två märkningarna möttes vid kuggarna. Då startade den inte. Felet var alltså att jag använt fel märkning och den andra märkningen pekade inte uppåt då...som tur var gick det snabbt att fixa; bort med kamlagren på insugningskammen, kammen hoppar sen loss och sen kan man vrida den i rätt läge.

Jag är alltså inte orolig att någon av kammarna är i fel läge utan vad det är som gör att det tjuter på detta sätt! Vet inte om det är möjligt man jag kanske kan skicka med en ljudfil så kan ni lyssna.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE - nåt i toppen tjuter efter byte av topplockspackn

Inlägg av Nizzehult »

Uppdatering:
Har en polare som har ett stetoskop. Han lyssnade och hade sig och sa att ljudet inte verkar komma inifrån ventilkåpan utan från nåt annat runt spridarna - dock inte spridarna i sig. Kan det vara ett mikroskopiskt läckage i insugningspackningen som kan orsaka detta ljud? :wtf:
Skulle i så fall förklara att den smårycker lite när man accar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: 7A-FE - nåt i toppen tjuter efter byte av topplockspackn

Inlägg av Nizzehult »

Lite skämmigt med det var SBS-fel.... :oops:
Hade helt enkelt dragit åt övre bultarna till insuget för löst. Efter att ha dragit åt dem så försvann ljudet och den går som den ska.

Nu är det case closed!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: 7A-FE - nåt i toppen tjuter efter byte av topplockspackn

Inlägg av Micke2 »

Härligt när det löser sig så enkelt!
Bra att du skriver upplösningen också!
Skriv svar