Vilken olja i min Hilux?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
StefanK
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 18:50:47
Bilmodell: Hilux
Årsmodell: 2015
PostOrt: Umeå

Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av StefanK »

Hej!

Har nyligen köp en 2015 års Hilux som gått 2200 mil. Skiftnyckel-lampan på instrumenteringen tändes efter en vecka och jag kunde konstatera att jag behöver byta olja.....

Jag har inte ägt en dieselbil tidigare och funderar nu på hur mycket man ska kosta på när det gäller valet av olja? Jag kommer ha kvar Hiluxen länge (är ingen bilbytare) så jag kommer absolut satsa på en kvalitetsolja! Frågan är bara vad man ska ha?

Någon som har idéer om detta?

/Stefan
TOYOTABRE
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 16:26:45
Bilmodell: carina cs
Årsmodell: 2003
PostOrt: stockholm

Re: Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av TOYOTABRE »

ja kör mobil olja från mobil1 funkar jätte bra + att det är billigt.
StefanK
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 18:50:47
Bilmodell: Hilux
Årsmodell: 2015
PostOrt: Umeå

Re: Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av StefanK »

Mobil 1 har varit en kandidat men billig vet jag inte riktigt om jag tycker den är ;)

Jag har kört en Suzuki Jimny i mer än 10 år och kört den på Biltemas värsta syntetolja mesta av tiden. Motoroljemarknaden är nog ganska svår att få ett grepp om när man inte har koll på tillverkare av oljan och vad som skiljer sig åt mellan olika märken..... Jag har en stark misstanke att det i grunden är ganska få som verkligen tillverkar olja men att många är bra på att trycka ettiketter och slå sig för bröstet 8-)

Hade varit intressant att få lite input från nån som har insyn i branchen!

Några tior hit och dit per liter är ointressant när man ser på hur viktig en bra motorolja verkligen är! Men samtidigt känns det ju rätt fint att kunna köra på nån billig Agrol eller Biltemaolja och ev veta att det är samma innehåll som i tex en Mobil 1 dunk!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av cheetah1 »

Det har påståtts lite titt som tätt att Biltemas olja tillverkas av Statoil.

Det viktigaste är dock att du kollar i manualen vad det står att det ska vara för API-klassning, och sen väljer en som har samma eller högre klassning, samt förstås väljer rekommenderad viskositet till de väderförhållanden du kör i.

Sen skulle jag vilja påpeka att det antagligen föreligger någon form av krav i garantin att du måste byta oljan hos Toyota när bilen säger till för att den ska fortsätta gälla, så länge du är inom garantiperioden. Sen gissar jag på att du behöver Toyotas specialdator för att nolla den indikeringen också, går nog inte med en vanlig läsare.
StefanK
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 18:50:47
Bilmodell: Hilux
Årsmodell: 2015
PostOrt: Umeå

Re: Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av StefanK »

Att släcka symbolen för oljebyte gör man själv, det står tom i manualen hur man gör! Jag ska dock kolla upp vad som gäller med motorgarantin och egna oljebyten. Intervallen var väldigt lång om man ska använda oljebyteslampan, nära 3000 mil :shock: Jag brukar byta en gång per år och det innebär runt 1000 mil mellan byten.

Jag kollade klassningskrav mm i manualen och har för mej att Biltemas helsyntet longlife var inom specen för min motor.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Det har påståtts lite titt som tätt att Biltemas olja tillverkas av Statoil.
Ja, men det är ju HELT meningslös information, statoil tillverkar massor av oljor med olika spec, om dom tillverkar till biltema (vilket ingen afaik lyckats få fram ett riktigt svar på) finns det ju inget som säger att det är exakt samma olja som säljs i statoilflaskor.

Är det en bil som sliter på oljan av olika anledningar (turbo exempelvis) så kör jag bara på högkvalitativ olja, typ castrol eller mobil1.

På bilar som inte sliter lika hårt och som kanske inte har lika högt värde så kör jag på nån billig helsyntet som uppfyller rätt API, exempelvis biltemas eller nån olja som säljs ut av ena eller andra anledningen.

(När texaco blev preem i sverige så köpte Ö&B i solna in pallvis med "felmärkt" (i.e "texaco") olja, och jag köpte då texacos finaste helsyntet för typ 300:-/dunken, najs..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Vilken olja i min Hilux?

Inlägg av Muda »

Klassificering C2 ska du ha oavsett 2,5 eller 3,0L motor. 5W-30 är ju rekommendationen, men uppe i Umeå kanske den viskositeten inte är lämpligast:
Skriv svar