Digital servicebok

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ToyotaAvensis05
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 aug 2016, 14:29:31
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: 30560 Harplinge

Digital servicebok

Inlägg av ToyotaAvensis05 »

Toyota Sverige
Jag har en fråga om borttagen egen information på hemsida.
Jag är ägare av personbil Toyota.Sedan många år har Toyota Sverige haft en hemsida där man kan logga in på "min toyota".
På "min toyota" finner man all information om sin bil.
Där finns all service införd som gjorts hos Toyota, vilken företag som sålt bilen osv.
En mycket viktig funktion för oss ägare av Toyota är att vi har kunnat skriva in viktiga åtgärder som vi själva utfört. Exempelvis utbyte av vindruta, byte av däck, information om vilken typ
av motorolja, rostskydd osv. En ägare som bryr sig mycket om sitt bilägande har därvid mycket åtgärder antecknade. Här har då nästa ägare kunnat fortsätta skriva in och samtidigt ha all tidigare historik kring bilen.
Jag är t ex den andre ägaren av min nuvarande Toyota och har kunnat se tidigare ägarens alla anteckningar. (innan sidan försvann för ngn månad sedan)
Nu håller ni, Toyota Sverige, på att bygga om hemsidan. En ny plattform. Då har man stängt ned alla tidigare funktioner. Man kan logga in på "min toyota" men man finner bara registerings- numret på bilen plus ägaren namn.
Ni är idag inte säkra på att det går att föra över ägares egna anteckningar på den nya plattformen.
Vi, ägare av Toyota, trodde på idén med denna elektroniska / digitala servicebok. Vi har inte fört någon servicebok parallellt med papper o penna.
Nu är risken uppenbart att all den information som förts av oss själva kommer försvinna. Toyotas
egna servicetillfällen kommer sannolikt att finnas kvar.
Min frågor är:
Kan ni som tillhandahåller en tjänst, en sida som kallas "min toyota", där kunderna har fört sina egna anteckningar bara kastas i Toyotas papperskorg?
Har ni haft kontakt med datainspektionen i detta?
Finns det inte ett ansvar att informera om att man gör ett avslut för kunders egna anteckningar.
Att företaget då per brev eller mail sänder över anteckningar som gjorts i t ex tiotalet år till ALLA Toyotaägare? Jag har varit Toyotaägare sedan år 2000.
Hälsningar
Bror Gustafsson
Dalavägen 42
305 60 Harplinge
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Digital servicebok

Inlägg av cheetah1 »

Fick inget svar på mitt PM till dig, så jag godkänner tråden ändå, men som jag skrev så har vi inget med Toyota Sverige att göra, utan är bara en ideell intresseklubb.
ToyotaAvensis05
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 aug 2016, 14:29:31
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: 30560 Harplinge

Re: Digital servicebok

Inlägg av ToyotaAvensis05 »

cheetah1 skrev:Fick inget svar på mitt PM till dig, så jag godkänner tråden ändå, men som jag skrev så har vi inget med Toyota Sverige att göra, utan är bara en ideell intresseklubb.
Eftersom jag är väldigt ny här så hittade jag inte knapparna för att svar. Men visst jag vill publicera den här. Det kan vara flera som tycker så här./Hälsar ToyotaAvensis05 /Bror
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Digital servicebok

Inlägg av Neblade »

Maila gärna Toyota direkt med dina frågor, då vi som sagt inte har har något med Toyota Sverige att göra, utan är helt oberoende och fristående!

Uppdatera oss gärna här med vad du får för svar, det är som du skriver säkert fler som är intresserade. Jag använde själv den funktionen på en tidigare bil, då jag tex. gjorde oljebyten mellan de ordinarie servicetillfällena eller köpte nya däck etc etc.

/Mattuas
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar