Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför? [Löst]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför? [Löst]

Inlägg av Nizzehult »

Jag har ett skumt fel som jag inte riktigt vet hur jag ska attackera.
Det är en Corolla -96 med 7A-FE motorn där det försvinner vatten. Tidigare bara några dl per vecka men nu börjar det på att eskalera.
Jag har misstänkt vattenpumpen eftersom den gnisslar en del - särskilt när motorn är kall - och beställde därför en ny i början av veckan och planerar ett byte i nästa vecka.
Men så upptäckte jag en annan sak idag: det bubblar i expansionskärlet när man har stängt av bilen om motorn är varm. Rätt länge dessutom.
Men bilen kokar inte och jag har full värme i den och tempmätaren står stadigt i mitten.
Termostaten är rätt nybytt för övrigt. Kylarlocket likaså. Har inget synligt läckage men om det är tillräckligt mycket vatten i expansionskärlet så vill en del bubbla ut. Testade att sätta en extra packning under kylarlocket utan märkbar skillnad.
Topplockspackningen? Mja, men varför det när värme finns och tempen är stabil? Ingen vitrök i avgaserna och inget vatten i oljan.

Jag blir inte klok på detta. :o
Tips?
Senast redigerad av Nizzehult den mån 03 okt 2016, 15:31:55, redigerad totalt 1 gånger.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Micke2 »

Spricka i exp-kärlet, eller dyl så övertrycket försvinner?

Jag har varit med om kompressionstryck i kylsystemet, utan vatten i oljan eller tvärsom....
Körde bla en Tercel 4wd så i flera år. Bubblade som tusan när man stängde av den, men den gick fint....
Skrotades pga rost, inte motorproblem. Motor o växellåda har pallat två karosser till...

Luktar det avgas ur kärlet?

Det finns testanalyser för detta i större verkstäder, men inget för hemmabruk vad jag vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Nizzehult »

Lite osäker men det är väl tänkt att expansionskärlet ska vara öppet så att vätskan kan åka fram och tillbaka dit och även att eventuellt övertryck ska komma ut där? Men jag ser ingen avluftningsslang på expansionskärlet.
Det här är lite väl mycket bubbel. Har inte kollat/luktat i kärlet men jag tror inte att det är någon utmärkande doft i alla fall för det borde jag ha märkt. Men jag ska givetvis kolla.
När slangen som går ner i kärlet är under vätskenivån bubblar det givetvis inte. Det är sen rätt mycket vatten som försvinner, runt en liter om dagen.
Det ska ju vara ett övertryck i kylsystemet på ca 0.5bar men här verkar det bli mer? Sen är det ju så att bubblorna kommer när motorn är avstängd.

Jo jag vet att verkstäderna har spårmedel där man kan kolla efter avgaser eller läckor. Trodde att sunt förnuft skulle räcka :lol:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Glenn »

toyotor, och japanska bilar i allmänhet har ju ofta ett annorlunda kylsystem, med ett expansionskärl som inte är trycksatt, man känner igen det på att locket inte är gängat och det sitter en slang där, som i sin tur går ner under expansionskärlets vätskeyta.

S-motorerna har exempelvis detta.

..Om man har ett sådant och det av nån anledning blir stopp i slangen till expansionskärlet får man konstiga effekter, typ det frösvinner kylarvätska, bilen överhettar ibland och det bubblar konstigt i kylsystemet. (been there, done that..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Nizzehult »

Ja det är ett snäpplock till expansionskärlet.
Jag orkar inte blåsa i slangen om kylarlocket är på, däremot är det fullt ös om det är borta.
När jag startade motorn nu - kall - med uppfyllt system och locket på så började det rätt snart på att bubbla i kärlet.
Tar jag däremot bort kylarlocket så slutar givetvis bubblandet i kärlet men det bubblar heller inte i kylaren. Varken avstängd eller när motorn går.
Det luktar nog lite avgaser om expansionskärlet ändå.

Men det verkar inte riktigt konsekvent, körde den varm och då slutade bubblandet denna gång!
Kan jag ha fel kylarlock? Det står 0.9 på det. Vet att locket har en viktig funktion. Är rätt nytt verkar det som, ej original "Made in England".
Vad får man för konsekvenser om slangen ner i expansionskärlet är längre än vanligt - för det är den?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Nizzehult »

Ny kontroll. Jodå, det luktar avgaser om luften som trycks ut i expansionskärlet.
Men då blir jag inte klok på en sak: varför syns då inget bubbel i kylaren när locket är av?

Sen tycker jag att den har blivit mera svårtstartad, särskilt när den är kall. Man får gnugga en del och det verkar inte som den tänder riktigt på alla till att börja med. Har också dragit en del olja.

Törs man köra så här? Ska snart på en längre fiskeresa på minst 70 mil.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av tobo »

En bil kanske förklarligt inte går så bra om det följer med in 1 liter kylarvätska i förbränningsrummen varje dag. Jag skulle nog vara försiktig med att köra långresa.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Nizzehult »

Jo. Funderade ett tag och beställde därefter en ny topplockspackning (266,- inkl frakt).
Tar och byter den och samtidigt byter jag vattenpump och kamrem.
Dumt nog glömde jag beställa ventiltätningar men jag ser att Skruvat tar 12,-/st för dem, är väl lika bra att byta dessa samtidigt.
Förhoppningsvis hinner jag få detta till veckan och hinner byta innan resan, har rivit en så här topp förr så jag vet vad det innebär.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Nizzehult »

Idag rev jag bort toppen. Tog först en kompaprov som visade 12,2 - 11,0 - 12,8 - 12,8. Rätt OK värden alltså.
Hade glömt hur pass mycket jobb det var, trots att jag själv skrivit instruktioner som även finns på detta forum.

Ser ingen speciellt varken i förbränningsrummen, toppackningen eller vid ventilerna. Jo förresten, tvåans insugningsventiler har en vit, rätt tjock beläggning och det kanske förklarar varför kompet var sämre där?
Ska plocka ut och slipa in ventilerna.
Mig veterligt har bilen aldrig kokat så visst borde det gå att sätta ihop den as-is utan att behöva plana toppen? Givetvis med noggrann rengöring och så.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?

Inlägg av Glenn »

har du kollat NOGA efter sprickor ? är det en liiiten spricka mellan vattenkanal och föäbränningsrum kan man få sådana där fenomen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar