Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av no-one-else »

Har haft en skadad anslutning mot H7-lampan höger sida i många år där även ena sladden saknat isolering nån cm. så där har jag haft eltape hela tiden. Men nu pajade lampan på några månader, bytte och då höll den knappt en månad. Ena sladden satt direkt mot lampan utan klossen båda ska sitta i. Nu var även klossen brännskadad på andra sladden och lampans kontakt svart. Måste väl byta hela sladden och få ny anslutningskloss. Måste hela strålkastaren bort då? Hittade två skruvar upptill men inga mer? Hur gör man?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av Muda »

Lättast är att köpa ett ersättningskontaktstycke, klippa loss gamla kabelskorna och skarva rätt över.

Är lite tight men går bra utan att demontera strålkastaren helt och hållet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av no-one-else »

Tack för svar. Finns ju olika sätt att skarva, vilket är bäst i detta fallet?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av PierreW »

Har skarvat några sånna, vi hade reservkontakter på toyota när jag jobba där.

Svårt att komma in med en kabelskotång så jag brukade löda ihop kablarna och sätta krympslang på.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av no-one-else »

Skarvade ihop med blåa kabelskarvar såna dubbelpipiga som man klämmer ner en
metallgrej genom båda kablar och sen viker över ett plastlock. Nu lyser det på höger sida men
direkt när jag kollade så hade vänster sida slocknat? Varför blir det så?
Har jag gjort något fel? Kabeln på bilen verkade klenare än den på den nya anslutningen men
det ska väl inte ha nån betydelse? Ibland är ju isoleringen tjockare men koppartråd lika ändå.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av cheetah1 »

Antagligen för att skarven du har använt (såkallad strömtjuv) är den enskilt största anledningen till elproblem i bilar där ägarna har "fixat" själva...
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av no-one-else »

Ok så då är det ingen idé att byta den andra lampan då.
Gör om gör rätt är det som gäller? Borde inte en bildelsfirma
kunna upplysa om detta när jag frågar om det funkar?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av PierreW »

no-one-else skrev:Ok så då är det ingen idé att byta den andra lampan då.
Gör om gör rätt är det som gäller? Borde inte en bildelsfirma
kunna upplysa om detta när jag frågar om det funkar?
En strömtjuv är till för låga strömmar, exempelvis signal till relä där det handlar 0,X ampere typ.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av no-one-else »

Hej Pierre. Förstår inte vad du menar, men även parkeringsljuset hade pajat på motsatta sidan.
Har nu bytt både H7 och park.lampan, och nu lyser det överallt iaf. Hoppas bara att det håller lite längre nu. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta H7-anslutningssladd Corolla 2003

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Antagligen för att skarven du har använt (såkallad strömtjuv) är den enskilt största anledningen till elproblem i bilar där ägarna har "fixat" själva...
Det kan jag hålla med om, tyvärr är väl vanliga "klämkabelskor" den näst största anledningen till elproblem, så det är ju marginellt bättre, till och med sockerbitar är en mindre dålig lösning.

Bäst är rullkrimp, i andra hand lödning, det är de enda två sätten jag skulle skarva i en bil själv. När jag jobabde med att montera utrustning i bilar för länge sen så var rullkrimp det ENDA tillåtna sättet.



S.k "strömtjuvar" har flera problem, ett är att dom inte är gastäta (i.e det brjar oxidera i kontaktytan), ett annat är att dess anliggningsyta är väldigt liten, men till råga på allt brukar kardeler i kabeln kapas när man monterar dessa..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar