Avensis rensade splines 5ans växel.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av Gt-4 »

Köpte mig en Toyota Avensis 2003 D4D med defekt växellådan. 5ans växel fungerade inte, bara rasslade när man la i den.
Ryckte isär kåpan till 5ans växel och fick loss nedre drevet och där var splinsen rensade både i drevet och på axeln.
Är detta nånting om är vanligt? Mest verkar det ju vara problem med att 5ans växel hoppar ur på dessa lådor.
Tänkte passa på att byta koppling nu när det ändå blir byte av lådan. Har sett det finns kopplingssatser så man kan bygga om från dubbelmassesvänghjul till fast svänghjul. Nån som har erfarenheter om man bör göra det eller inte?
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av MScME »

Har ingen specifik kunskap om din låda, så jag spekulerar lite, men det låter som ett ordentligt konstruktionsfel eller tillverkningsfel om ett splinesförband ska rensas på det viset. Vet att ZF gör lådor med splines på sidoaxeln, men att dimensionera det rätt är ju en smal sak för konstruktören. Låter som ett tillverkningsfel i mina öron, speciellt som det är femmans hjul också som tar minst moment, glapp eller diameterfel som resulterat i för liten lastbärande yta.
Om det är vanligt att femman hoppar ut så är det ju orelaterat, då det är det en dålig synk som är problemet, och den sitter ju på huvudaxeln.

DMF skulle jag personligen byta bort då vinsterna är mycket små om överhuvudtaget märkbara, det är en förhållandevis komplex konstruktion som både är dyrare och bara utgör ett riskmoment i mina ögon. Fler saker som kan gå sönder helt enkelt.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av Glenn »

femmans drev brukar ju också vara klenare dimensionerat, på saabarna (framförallt aero) är det ju ofta just femman som knäcks för att folk envisas med att accelerera utan att växla ner när dom kör på femman.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av Gt-4 »

Konstruktionsfel tror jag inte på utan den mest logiska förklaringen är nog att muttern som håller drevet på någotvis gängat upp sig. (varit med om detta på andra märken) Nu har ju denna bil gått 31k mil och jag tror dom kört den rätt länge med lite olja i lådan.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av fredrik mkIII »

Jag tror också på denna teorin att muttern som håller drevet på plats antingen inte skruvats åt ordentligt eller har av någon anledning skruvats loss av sig själv (ska ej vara möjligt om muttern dragits rätt och även låsts med toyotas vanliga mutterlåsningsknyckmetod :).
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av Neblade »

fredrik mkIII skrev:mutterlåsningsknyckmetod
?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av fredrik mkIII »

typ såhär
Bild
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis rensade splines 5ans växel.

Inlägg av Neblade »

fredrik mkIII skrev:typ såhär
aha, tack! :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar