Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kungen12321
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jul 2016, 22:21:19
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av kungen12321 »

Hej!

Svetsade dit en plåt i hjulhuset pga rost på min toyota corolla -98 (gnc 291). Tog bort pluspolen innan svetsningen för att undvika bekymmer!!!. Nu till min förvåning lös ABS lampan och har hålt på med bilen hela dagen för att komma fram till vad som är fel. Till slut läste jag mig till att man skulle brygga mellan E1 och TC med ett gem i diagnostiks uttaget i motorutrymmet. Vred på tändningen och ABS lampan började blinka men förstår inte felkoderna.

Får själv att det är felkod 31, 32, 33, 34 och 49. Men kan väl inte stämma?

Snälla någon som är "haj" på detta krångliga felkodssystem.

Om jag förstått rätt så bara för att ABS lampan lyser så behöver det inte varar något fel på ABS:en utan kan helt enkelt vara något fel på tex motortemperaturgivare?


Film:

https://youtu.be/TcVd907XFDc


Tack på förhand :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av cheetah1 »

För det första:
Ta alltid av minuspolen först. Sätter du ett verktyg på pluspolen och råkar komma emot chassit så kortsluter du batteriet. Fast det är klart, tycker man om fyrverkerier och att duscha i svavelsyra så kan ju det anses vara en bra idé.

Vidare:
ABS-koder: http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... agnostics/
kungen12321
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jul 2016, 22:21:19
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av kungen12321 »

Jo, jag vet men nu var det inte jag som plockade bort polen på batteriet. Vet inte om det var svetsandet som utlöste ABS lampan men nu är det som det är. Blir inte klok på blinkandet och dess koder.

Någon som kan hjälpa mig?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av cheetah1 »

Well, länken jag skickade täcker rätt mycket. Hittar inte just kod 49 där dock (som betyder att bromspedalbrytarens krets är öppen, googlade jag mig till), men det står mycket annat matnyttigt där också, som hur man återställer felkoderna och hur man kan testa givarna. Börja med en återställning (trampa på pedalen minst 8 gånger inom 3 sekunder med bilen i testläge) och se vad som kommer tillbaka (och hur fort).
kungen12321
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jul 2016, 22:21:19
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av kungen12321 »

Har nu plöjt igenom dokumentet och precis som du nämnde Cheetah1 så fanns mycket matnyttigt i ämnet, tack för länken:)

Trampade ner pedalen 8 gånger och lampan slocknade men den tändes igen efter någon sekund, typiskt :(

Får upp felkoderna, fel på alla 4 solenoider.


31 — Problem in right front wheel speed sensor circuit.

32 — Problem in left front wheel speed sensor circuit.

33 — Problem in right rear wheel speed sensor circuit.

34 — Problem in left rear wheel speed sensor circuit.


plus:

49 där dock (som betyder att bromspedalbrytarens krets är öppen


Det jag har att välja på är styrenheten nr 4 eller nr 1 hydraulenheten som gått åt skogen vid svetsningen.

http://parts.irwinzonetoyota.com/a/Toyo ... 26100.html


Ni som är insatta. Hur mäter man upp ifall det är styrenheten eller hydrauleneheten som är trasig?


Eller tänker jag fel?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av Glenn »

Eftersom den gnäller på sensorer så skulle jag ju gissa på styrenheten snarare än hydralenheten.

Det första (typ) ABS-styrenheten gör vid uppstart är ju att försöka hitta alla sensorer ( i princip kollar den att det är resistans i alla), sen gör den lite andra självtester också, men uppenbarligen failar den redan på att sensorerna inte hittas.

Jag gissar att den även kollar bromspedalbrytaren, troligen har väl nåt ingångssteg på boxen brunnit, det är i alal fall min gissning.


Det är f.ö mycket ovanligt att saker faktiskt går sönder när man svetsar i bilen, var jordade du ? nära eller långt ifrån svetsstället ? man bör alltid jorda så nära svetsstället som möjligt för att förhindra jordströmmar.

Är det svårt att hitta jordpunkt nära brukar jag helt enkelt svetsa på en liten plåtbit att jorda i, sen slipar man bort den när man är klar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kungen12321
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jul 2016, 22:21:19
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av kungen12321 »

Tror som du Glenn att det är ABS styrenhetsboxen som är trasig.

Har mätt upp alla givare och de är okej. Har även spänning fram till givarna.

Skulle gärna vilja mäta upp styrenheten och abs enheten men då måste jag ha fram värden som bara bilverkstäderna har i sina dyra verkstadsprogram.

Är även l bekymrad att de kan vara råttor som varit i farten och gnagt av kablar, Vi har dessvärre stora bekymmer med dessa skadedjur.


Byte ut plåten under bagageluckan. Så punktade dit den nya. Jordningen satte jag i själva krockröret bakom stötfångaren bak. Så kanske 50cm från svetsstället.

Någon som vet ifall man behöver koda om boxen om man får tag i en med samma nummer?
kungen12321
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jul 2016, 22:21:19
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av kungen12321 »

Hej!

Nu är problemet löst och lampan slocknat :)

Ringde Toyota verkstaden och fick fram artikelnumret på ABS styrenheten. Vred om nyckeln för att köra ut bilen från garaget och parkera den utanför garaget. Till min förvåning slocknade lampan. Stängde av bilen och startade igen, körde iväg en sväng och lampan tändes vid uppstart för att sedan slockna. Precis som den ska :)

Detta går verkligen inte att förklara på något mänskligt sätt hur allt plötsligt började fungera.

Ingen som rört bilen över natten.

Tackar Gud för bönesvaret, för Gud är Ingenting Omöjligt!!!!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av Glenn »

Du hade möjligtvis inte kasst batteri innan ? jag har varit med om riktigt skumma ABS-fel (inte på toyota iofs) som berott på låg spänning, antingen via dåligt batteri, eller typ oxid i kablaget till ABS-enheten.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kungen12321
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 jul 2016, 22:21:19
Bilmodell: toyota corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro
Land (Country): Sverige

Re: Toyota corolla ABS lampan lyser!!!

Inlägg av kungen12321 »

Det vi haft bekymmer/bytt ut är samtliga bromsrör annars har bilen fungerat klockrent.

Har knappt bytt ut en lampa på bilen :). Startat i alla väder. Verkligen en trotjänare!!!
Skriv svar