elektrisk kylfläkt alltid på

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lappinator
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 jul 2016, 21:10:14
Bilmodell: Toyota corolla
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås

elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av Lappinator »

Hej!

Det är så att kylfläkten alltid snurrar för fullt på min Toyota corolla 1987.

Jag har sökt som en galning på alla möjliga forum men hittar inget svar till varför det är såhär, så jag vänder mig nu till experterna på svenska toyotaclub!

Det jag har gjort är att: Kolla säkringar, bytt relä och kollat motstånd på vad jag tror är fläktswitchen. Den sitter precis innan termostaten om man kollar framifrån bilen.

Samtliga saker jag har kollat har fungerat fint. Jag är däremot osäker på vilken sladd som ska vara kopplad till "fläktswitchen" då det finns sammanlagt 3 st. sladdar där. 1 jord och 2 ström.

Tack på förhand till den som kan hjälpa mig eller komma med mer information

Mvh. Lappinator
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av cheetah1 »

Vänta nu.. Pratar vi om kupéfläkten eller om kylfläkten på kylaren?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av Dale »

Om det är kylfläkten så hur är det med vattenpump/kylare? Knas där så kan termobrytaren tycka det går varmt. Termobrytaren till kylfläkten har du kollat den? Brukar ohm-mäta dom och sen koka upp vatten i en kastrull för att ohm-mäta en gång till. Bör leda (vara kortis) i termobrytaren runt 80-90 grader.

Finns lite tips på nedan film med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har inte kikat på filmen men...
Det brukar ju vara så att fläkten ska starta när man rycker bort kontakten från fläktgivaren.
Om fläkten redan snurrar så man man ju prova med att kortsluta kontakten mot jord,då ska fläkten stanna.
Det brukar nog vara en kontakt med bara ett stift,iaf på de bilar jag har haft.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Lappinator
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 jul 2016, 21:10:14
Bilmodell: Toyota corolla
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av Lappinator »

Tack så mycket för alla svar!

Det rör sig om fläkten till kylaren, inte kupé.

Jag har ohm-testat vad jag tror är Switchen till kylfläkten, den som sitter framför termostaten. Jag har hittat sammanlagt 2 st. Sensorer och den ena är garanterat till värme-mätaren i bilen(för att se hur varm motorn är). Så jag tar lite för givet att det är switchen jag kollat på.

På videon du visar och andra videos jag har kollat på ska det vara en "radiator fan switch" precis under själva kylaren. Jag har både känt och kollat där själv, och det finns varken kablar dragna där eller någon sensor.

@Johnny blade Jag ska pröva det där med jordning som du talar om. Jag är för tillfället osäker på vilken av de 3 sladdar jag har vid sensorn som ska vara ansluten till den. Jag ska ringa Toyota i morgon och höra vad dom tror det kan vara.

Mvh. Lappinator
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av tobo »

Vilken av dessa är det?
Corolla 1983-1987.JPG
Corolla 1983-1987.JPG (61.45 KiB) Visad 4425 gånger
Lappinator
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 jul 2016, 21:10:14
Bilmodell: Toyota corolla
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av Lappinator »

tobo skrev:Vilken av dessa är det?
Corolla 1983-1987.JPG

Det är en Toyota sedan DX med motor: 4A-LC

Ska köpa en ny sensor i morgon och prova om det fungerar då.

Jag prövade idag också att lägga en av kablarna mot motorblocket för att jorda den, och jo visst, fläkten slutade snurra!

Jag kan bara utgå från att det är fel på sensorn då. Återkommer i morgon med mer info.

Mvh. Lappinator
Lappinator
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 jul 2016, 21:10:14
Bilmodell: Toyota corolla
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av Lappinator »

Uppdatering

Jag köpte en ny sensor idag, men problemet består. Min största fundering just nu är kablarna, och om det kan vara så att det är 2 st. Kablar som ska vara på sensorn fast den bara har en "prong"

Bifogar bild: http://forumbilder.se/FAG9L/dsc-0810

Svara kabeln som är på sensorn på bilden leder till växellådan, det är jordbabel. Den ljusgröna med röda streck på tror jag är kabeln till fläkten, fläkten stänger av när jag rör den kabeln mot motorblocket. Och kabeln med grönt huvud är jag osäker på, det går ström men vet ej vad den går.

Mvh. Lappinator
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: elektrisk kylfläkt alltid på

Inlägg av tobo »

Har sökt efter elschema på nätet till modellen, men ej lyckats hitta. Är det någon som har schema (där brytaren/kylfläkten syns) och kan lägga ut en bild?
Skriv svar