Interiörljus Toyota Verso

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jasviz
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jul 2016, 21:19:49
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2009
PostOrt: Skövde

Interiörljus Toyota Verso

Inlägg av jasviz »

Hej!

Har en Toyota Verso, 2009 och interiörljus samt tändare fungerar inte. Har kollat samtliga säkringar, alla är ok. Det som är intressant dock är att när jag ansluter mobilladdare till cigarettändaruttag, så lyser led (ström finns) men den laddar inte. Inte heller tändaren blir varm. Interiörljus fungerar inte, men det är inte kontakten i dörren då den visar på led displayen att dörren är öppen/stängd. Har någon gissning eller aning vad kan det handla om? Tacksam för all hjälp :thumbup:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Interiörljus Toyota Verso

Inlägg av cheetah1 »

Jag gissar på en dålig jordning någonstans. Har du nåt att mäta med? Mät isåfall kontinuitet eller resistans mellan kanten på ciguttaget och en känd bra jordpunkt, typ en bult i dörrstolpen eller liknande.
jasviz
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jul 2016, 21:19:49
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2009
PostOrt: Skövde

Re: Interiörljus Toyota Verso

Inlägg av jasviz »

Tack, har flera mätinstrument, men vad ska jag göra sen? Hur fixar jag interiörljuset?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Interiörljus Toyota Verso

Inlägg av cheetah1 »

Är det ett jordfel, så kan vi nog anta att det är samma jordpunkt som krånglar. Då är det helt enkelt frågan om att hitta den och åtgärda den. Brukar kunna stå i servicemanualer och/eller kopplingsscheman var dom finns, annars är det helt enkelt frågan om att följa kablarna.

Men mät först, ifall det är nåt annat.
jasviz
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jul 2016, 21:19:49
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2009
PostOrt: Skövde

Re: Interiörljus Toyota Verso

Inlägg av jasviz »

Ok, ska göra det direkt. Har jag tur så löser det sig utan service :)
Tack så hämskt mycket för svare, ha en fin sommar!
Skriv svar