Gnisslande/knackande från Rav4?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Musmumsaren
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 21:52:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 6
PostOrt: landskrona
Land (Country): sverige

Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av Musmumsaren »

Hejsan!

Ny Toyota ägare här!

alltid kört saab innan men hittade en Rav 4 2,2l diesel 2006 manuel 6växlad som jag provkörde o blev kär direkt!

Köpte den en vecka sedan o allt var kanon! kändes jätte bra!

Åkte på semester till finland (från skåne) så blev några mil där direkt.. självklart bytte jag olja/filter mm innan avfärd.

MEN när vi kom hem o skulle köra av båten i sthlm så gnisllade det något så in i ***** men försvann efter en stund.
DOCK så hörde jag ett litet knackande/tickande ljud vid obelastning av motorn och varje gång jag släppte gasen.

Hem kom vi men precis när jag rullar in på gården plingar det till o det stod Check battery i displayen.

ställde mig på parkeringen och lyssnade o då gnisslade det lite svagt.
Svängde lite på båda hållen med bilen stillaståendes och då började det gnissla som FAN precis som på båten.

Körde lite o det tystande igen, tills det började regna..nu gnisslar den konstant.

Mitt huvud säger mig att det är spännaren/rem som ska bytas.

MEN tänkte jag hör här om det finns en vanlig orsak förutom dessa.. tex generator,löphjul,ac pump,servo mm

/Alex
Musmumsaren
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 21:52:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 6
PostOrt: landskrona
Land (Country): sverige

Re: Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av Musmumsaren »

Hittade felet!

Generatorn...

remhjulet stannar efter ett tag så den slutar ladda o börjar tjuta..

Bara hitta ny generator:)
Musmumsaren
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 21:52:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 6
PostOrt: landskrona
Land (Country): sverige

Re: Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av Musmumsaren »

Jaaahaa nu e jag tillbaka.. efter några dagars körande med nya generatorn så började check battery lysa vid stopp..

försvinner när jag gasar.


Men tycker laddningen är konstig..

tomgång 13,50+
vid gas när jag står stilla går den över 14+
vid körning ligger den på 13+ o släpper jag gasen går den upp till 14+

Video!

ska det vara såhär?:(

https://www.youtube.com/watch?v=ZT4jS8yvH6k
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av Micke2 »

Bytte du till ny eller begagnad generator, inkl frihjulsremskiva?

Annars får du ju kolla alla anslutningar, samt provbelasta batteriet, så inte det är kass.
Musmumsaren
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 21:52:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 6
PostOrt: landskrona
Land (Country): sverige

Re: Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av Musmumsaren »

Köpte en NY men från tyskland.. antagligen en no name men iaf... den kändes ok.

Tycker jag har lite hög batteri spänning 12,77v?

kollade alla anslutningar idag/jord men allt ser bra ut :S
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av cheetah1 »

12,7-ish i vila är helt normalt om batteriet är friskt och fulladdat. Att spänningen fluktuerar lite är nog att anse som helt normalt. När du har gaspådrag går tillexempel alla spridarna för fullt, gasspjället (moderna dieslar har gasspjäll för att kontrollera luftöverskottet) arbetar kontinuerligt, med mera, vilket förstås drar en massa ström, och när du sen släpper gasen så stänger spjället (eller ställer sig fullt öppet eller i nåt mellanläge eller vad det nu kan tänkas göra, det lär iaf inte röra på sig), alla spridarna stänger, osv.

Nominell laddspänning för en 12V blyackumulator är 13,8 volt, men både en bit över och lite under är helt okej. Möjligen om det kan vara så att den inte riktigt ger sin märkeffekt så spänningen blev lite låg vid det låga varvtalet i kombination med tillexempel att AC:n slog igång eller att du hade bakrutevärme på eller nåt liknande strömintensivt. Annars om nån anslutning glappar lite, men det borde ju inte försvinna för att man gasar...
Musmumsaren
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 21:52:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 6
PostOrt: landskrona
Land (Country): sverige

Re: Gnisslande/knackande från Rav4?

Inlägg av Musmumsaren »

Tjena!

märkte en skum sak idag.. batteri lampan lös inte alls när jag körde med ljuset av..dimljs på. men så fort jag slog på halvljus så plinga det till.


för mig är det ett tecken på att han inte laddar som han ska...

kan det vara jordfel?
säljaren av generatorn vill inte ge ersättning om jag inte kan bevisa att felet ligger där ju:)
Skriv svar