Bromsar slutar att fungera vid lätt beröring av bromspedalen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
phj
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 14:27:26
Bilmodell: RAV 4
Årsmodell: 2017
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Bromsar slutar att fungera vid lätt beröring av bromspedalen

Inlägg av phj »

My Toyota har fantastiskt problem med att om man lägger foten på bromspedalen ..typ i kökörning , så sjunker pedalen ner i mattan....och bromsverkan försvinner...
Bromsar man "vanligt" inga problem..känns inte ens svampig ....dänger man till på lite slirigt underlag börjar hela slagorkestern i ABS'n att låta....
Hängde upp den i en tvåpelare och lät tändning vara på när min assistent trampade ner bromspedalen...på alla utan en (VB) lät ABS'n med ett grymtande..och inga bubbles kom ut med bromsvätskan.
Fortfarande hängande, ingen tändning på, tryckte på broms stenhård inga problem, hur jag än misshandlade pedalen...hade tryck på pedalen startade och den sjunk när vaccuum kom, la i ettan tryckte på bromsen...jepp hack hack host host den funka....la på foten och lätt tryckte ner....hela vägen och framhjulen snurrade på så glatt under mig....inte en fis i rymden till bromsverkan....har man ett unikt problem eller sitter ngn här med en lösning..?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsar slutar att fungera vid lätt beröring av bromsped

Inlägg av Glenn »

Jag har ett liknande problem på min celica, första gången man trycker då tar bromsarna dåligt, och ABS'en slår, trycker man en till funkar det bra.

Rycker man ABS-sökringen fungerar bromsarna som vanligt, fast utan ABS då.

Jag har fått tips om att det kan vara gammal bromsvätska som ger sådana fel, när är din bytt ? men är gaaammal..

Ska byta i sommar tänkte jag så får vi se.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
phj
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 14:27:26
Bilmodell: RAV 4
Årsmodell: 2017
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Bromsar slutar att fungera vid lätt beröring av bromsped

Inlägg av phj »

Nä den e väl inte natta gammal, men att bromsvätska skall ge sådant problem låter ju hel knas....men tack iaf det man inte vet får man ta reda på och jag har nog nån flaska kvar att byta i systemet...får ragga tag i förste pedaltryckare igen...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsar slutar att fungera vid lätt beröring av bromsped

Inlägg av Glenn »

Ja det låter ju lite skumt, men min behövs bytas ändå, så jag tänkte göra ett försök, även om det låter osannolikt.

..jag köpte ju en automagisk bromsluftare "universal - fit all vehicles", som GIVETVIS inte passar på min bil ändå, så jag får
väl ragga tag i nån pedaltryckare och helst nån som håller koll på nivån med..


Jag börjar f.ö misstänka att det är höger bak som strular för mej, för efter jag ryckte ABS-säkringen så har den skivan blivit mycket blankare..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
phj
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 14:27:26
Bilmodell: RAV 4
Årsmodell: 2017
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Bromsar slutar att fungera vid lätt beröring av bromsped

Inlägg av phj »

Körde runt ny bromsvätska i hela bromsystemet igår kväll med varierande resultat...under tiden som vi luftade blev VB helt utan bromverkan.. de tre andra med....även om HF var ngt sämre.....fortsatte och fick till lite tryck på VB, men inte alls som de andra....kollade med att pumpa upp tryck, då hade vi full broms på alla hjul.....nytt försök med lätt tryck på pedalen...rätt ner i botten och bara VF som hade broms......!
KAN detta vara att huvudbroms tätningarna är skadade och att vid normal/full broms får med sig vätska och tryck och vid lätt tryckning får inte tätningen till att ta med vätskan....= läcker tryck
Lösning= BYT HUVUDCYLINDER...
Va tror ni skarpa hjärnor om denna tolkning av problemet...?

Ok som sagt ett byte av huvudcylindern och bromarna är som nya igen....troligen var en av packningarna på G och läckte igenom när det gick för långsamt....!
Skriv svar