Tappat bort nyckeln

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Tappat bort nyckeln

Inlägg av Avensis_Owner »

Jag har tappat bort en av mina nycklar till min Avensis 03. Ringde toyota och frågade de hur mycket det skulle kosta med en ny nyckel och bortprogrammering av den borttappade nyckeln! Svaret jag fick är: ca 1700kr för en ny nyckel+ ca 400kr för omprogrammering av den nya nyckeln och bortprogrammering av den försvunna nyckeln! Alltså totalt ca 2100kr. Jag tycker att det är mycket pengar för "bara" en nyckel och funderar på en alternativ lösning, men osäker om det går att göra så. Jag har tänkt att det borde gå att hitta en nyckel på skroten, gå med den till en låssmed och skapa en kopia av den nyckeln jag har och sedan ta kopian till verkstan och omprogrammera den!

Vad tycker ni, går det att göra på det sättet? Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av fredrik mkIII »

Yes det säljs lösa ämnen på blocket för att kunna göra kopior med. Sedan behöver du knappsatsen som innehåller både immobilizer/startspärr del och fjärr i samma enhet. Från en begagnad nyckel då. Så gjorde iaf jag på min is200 med två extranycklar. Nemas problemas.

Med vänlig hälsning, Fredrick / mek på Toyota.
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Avensis_Owner »

fredrik mkIII skrev:Yes det säljs lösa ämnen på blocket för att kunna göra kopior med. Sedan behöver du knappsatsen som innehåller både immobilizer/startspärr del och fjärr i samma enhet. Från en begagnad nyckel då. Så gjorde iaf jag på min is200 med två extranycklar. Nemas problemas.

Med vänlig hälsning, Fredrick / mek på Toyota.

Tack för tipset! Men menar du att en begagnad och komplett nyckel införskaffad på skroten går inte att skapa en kopia på hos någon vanlig låssmed? Omprogrammeringen är jag villig att betala för då det handlar om bara 400kr!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Glenn »

Du kan ju inte slipa om en redan slipad nyckel, du behöver ett oanvänt nyckelämne, sen kan du flytta över en begagnad "sändardel" till den och låta toyota programmera in den.

Det är inte omöjligt att en bra låssmed har sådana hemma dock.

Jag skulle f.ö kollat flera toyotaverkstäder, sådant där kan skilja rejält i pris.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Dale »

Vill man spara pengar så har dom flesta nyckelsmeder både ämnen och programmeringsutrustning så dom kan kopiera en nyckel och kod. Det som du isf tappar är fjärrlåsfunktionen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Johnny Blade »

Jag köpte ett nyckelämne till Lexusen,mest för att skalet är trasigt.
Där blev det stopp,ingen låssmed i min närhet verkar kunna slipa såna där "3D-nycklar"(som jag trodde var den vanligaste typen av nyckel).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:Vill man spara pengar så har dom flesta nyckelsmeder både ämnen och programmeringsutrustning så dom kan kopiera en nyckel och kod. Det som du isf tappar är fjärrlåsfunktionen.
Det beror på vad det är för system, modernare transponders är väl inte kopieringsbara ?

Flera låssmeder vägrade f.ö att kopiera min celicanyckel för dom påstod att alla toyotor hade transponder 1994, och om han kopierade nyckeln ändå så skulle den inte funka
och jag skulle komma tillbaka och klaga, tillslut gick jag med på att skriva på ett papper om att jag tog ansvaret, då gav han sig och kopierade nyckeln ändå (men jag
skrev aldrig på nåt papper), och den fungerade förstås bra ändå. :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Glenn »

Johnny Blade skrev:Jag köpte ett nyckelämne till Lexusen,mest för att skalet är trasigt.
Där blev det stopp,ingen låssmed i min närhet verkar kunna slipa såna där "3D-nycklar"(som jag trodde var den vanligaste typen av nyckel).
Är det sådana med ett "spår" längsmed axet ?

edit: en sån här typ ? http://www.3dautokeys.co.uk/assets/imag ... 0Large.jpg
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tappat bort nyckeln

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:
Dale skrev:Vill man spara pengar så har dom flesta nyckelsmeder både ämnen och programmeringsutrustning så dom kan kopiera en nyckel och kod. Det som du isf tappar är fjärrlåsfunktionen.
Det beror på vad det är för system, modernare transponders är väl inte kopieringsbara ?

Flera låssmeder vägrade f.ö att kopiera min celicanyckel för dom påstod att alla toyotor hade transponder 1994, och om han kopierade nyckeln ändå så skulle den inte funka
och jag skulle komma tillbaka och klaga, tillslut gick jag med på att skriva på ett papper om att jag tog ansvaret, då gav han sig och kopierade nyckeln ändå (men jag
skrev aldrig på nåt papper), och den fungerade förstås bra ändå. :)
Fick en kopia till min Avensis 2008 för ett par hundra som funkar men utan fjärrlåsknappar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar