Corolla 1.6 Aut oljebyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Corolla 1.6 Aut oljebyte

Inlägg av Schiznit »

Hej,

Ny ägare av en 2004 Corolla 1.6 automat. Jag tänkte byta olja i automatlådan själv då jag gissar att det inte är gjort eftersom det bara är kontroll i serviceschemat. Den har gått strax över 9000 mil. Den har fullstämplad servicebok.

Jag har svårt att hitta information om hur man gör bytet. Jag har bytt på manuell låda förr men aldrig på automat. Är det en dräneringsplugg i botten och sen fylla i hålet för stickan eller är det nåt mer man bör veta? Man ska väl helst köra toyotas olja eller funkar Biltemas ATF-U bra? Eftersom jag inte gör en hel flush kanske man ska köra Toyotas så det inte blir en blandning.

Vad är det för typ av automatlåda? Läst att det finns några olika typer. Denna verkar vara en "riktig" automat och inte mmt.

Tacksam för svar :)
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Corolla 1.6 Aut oljebyte

Inlägg av Schiznit »

Är det någon som kan svara på om det behöver göras ett byte eller inte? Tänker om det generellt är så att man byter med vissa intervall?

Kan tillägga att jag fått tag i en digital haynes manual och där står ju hur man gör. Frågar är om det är ”värt det”.
Bilen har nu gått 11k mil.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla 1.6 Aut oljebyte

Inlägg av cheetah1 »

Det brukar faktiskt vara rätt sällan man behöver bry sig om det om inte man upplever problem med lådan. Det skadar inte heller, men det är ju ganska omständigt, så såvida det inte behövs känns det som lite onödigt arbete.

Sålänge biltemas olja uppfyller samma specifikationer som specificeras i manualen kan du gott använda den, det är absolut inget fel på Biltemas oljor. Använder själv alltid deras oljor i mina fordon, med tanke på deras prisfördelar.
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Corolla 1.6 Aut oljebyte

Inlägg av Schiznit »

cheetah1 skrev: sön 01 jul 2018, 17:48:31 Det brukar faktiskt vara rätt sällan man behöver bry sig om det om inte man upplever problem med lådan. Det skadar inte heller, men det är ju ganska omständigt, så såvida det inte behövs känns det som lite onödigt arbete.

Sålänge biltemas olja uppfyller samma specifikationer som specificeras i manualen kan du gott använda den, det är absolut inget fel på Biltemas oljor. Använder själv alltid deras oljor i mina fordon, med tanke på deras prisfördelar.

Tack för svaret!

Jag har inga problem med den eller så. Det är min första bil med automatlåda så tänkte mest om det var något folk gör generellt. Det är väl därför de inte gjort det mer servicevänligt, att det inte ”behövs”. Skulle ju annars lätt kunnat montera en dränplugg på tråget så man slapp ta ner detta vid tömning.

Ang Biltema olja så har jag använt det i flera år i både MC, sportig bil med högvarvig motor samt bruksbil o det funkar hur bra som helst. Graderingen på oljan är ju dessutom flera gånger högre än när bilen tillverkades.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 1.6 Aut oljebyte

Inlägg av Glenn »

Ofta sitter ju filtret inne i lådan så man måste ändå ta ner trådet då.

Fast det är väldigt olika på olika bilar hur man gör, och om det ska göras. Finns ju automatlådor med intervall och plugg också.

Angående biltemas oljor tycker jag inte alls dom är billiga numera, man kan beställa märkesoljor fraktfritt på nätet för lägre priser.

I Saabarna ska det ju vara GM Dexos2-olja exempelvis, köper man 5l-dunkar på nätet kostar den 45:80 per liter från sevnsk återförsäljare, ännu mindre från utlandet.. Det får man inte ens biltemas semisyntet för, än mindre helsyntet, och ännu mindre longlifeolja. (om man nu vill ha det)

I celican brukar jag köra castrol, även den är billigare från nätet än biltemas helsyntet.

Samam sak med bromsvätska, glykol osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar