Celica 96 havarert

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Niledhel
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 23:39:26
Årsmodell: 0
PostOrt: Fliseryd

Celica 96 havarert

Inlägg av Niledhel »

Hei!

Min Celica og jeg trenger din hjelp, hun har blitt lei av livet! :( Det startet med merkelige lyder. En kompis så på det og trodde det var regulatoren, og at det skulle gå bra å kjøre til nærmeste verksted. Etter et par km stoppet bilen helt opp, og det lakk en del fra bilen. Bergningsbil kom og hentet den, mekanikeren der så på den i 5 minutt og mente det kunne være kamremmen som hadde gått. Han tippet pris for reparasjon skulle komme på ca 20-30.000. Nå har jeg tauet hjem bilen, og trenger tips til hva jeg kan gjøre. Finnes det noen steder man kan få sjekket bilen til en rimelig penge? Nå går den jo riktignok ikke, så om det er noen med en henger som kan se på den hadde det jo hjulpet. :roll:

Løsningene som jeg ser det er i beste fall om noen kan hjelpe meg å se på bilen. Eventuelt tipse meg om en ok motor/hvilken som passer, så jeg kan kjøpe ny motor og be noen hjelpe meg bytte. Eventuelt selge/bytte inn bilen som delebil, utenom motoren er bilen god som gull. Faktisk så god at jeg vurderer gi Toyota 30.000 for å hjelpe meg. Sukk. Det er for øvrig denne bilen det er snakk om, håper noen har tips om billige og gode verksteder, mekanikere og/eller motorer. :cry:

https://www.car.info/en-se/license-plate/S/BDT091
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica 96 havarert

Inlägg av Dale »

Vad är det som läcker? Kylvätska? Olja? Om kamremmen gått av så bör det bara vara att byta den. Ventiler brukar klara sig.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Niledhel
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 23:39:26
Årsmodell: 0
PostOrt: Fliseryd

Re: Celica 96 havarert

Inlägg av Niledhel »

Dale skrev:Vad är det som läcker? Kylvätska? Olja? Om kamremmen gått av så bör det bara vara att byta den. Ventiler brukar klara sig.
Bilen lekker olje, så jeg er redd remmen kan ha gjort mer skade før bilen stoppet helt. Jeg klarer ikke finne feilen selv, så skal få noen til å løfte motoren og ta en grundig titt. Håper det går å fixe, takk for svaret.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica 96 havarert

Inlägg av Glenn »

Kanremmen kan ju mycket väl ha piskat av någon oljeslang/rör, har varit med om det på en annan bil när multiremmen gick av, först tändes generatorlampan, sen efter 10sec även oljelampan, och när jag stängde av och bromsade kändes det som punktering, det berodde på att höger framhjul hade blivit duschat i ~5l varm motorolja.. då hade remmen piskat av en slang till oljekylaren.

Man borde göra motorswap till din bil från min ST202 :) motorn går perfekt, men karossen är sådär..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Niledhel
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 23:39:26
Årsmodell: 0
PostOrt: Fliseryd

Re: Celica 96 havarert

Inlägg av Niledhel »

Glenn skrev:Kanremmen kan ju mycket väl ha piskat av någon oljeslang/rör, har varit med om det på en annan bil när multiremmen gick av, först tändes generatorlampan, sen efter 10sec även oljelampan, och när jag stängde av och bromsade kändes det som punktering, det berodde på att höger framhjul hade blivit duschat i ~5l varm motorolja.. då hade remmen piskat av en slang till oljekylaren.

Man borde göra motorswap till din bil från min ST202 :) motorn går perfekt, men karossen är sådär..
Det kan nok hende det ender opp med en motorswap, bilen er strøken ellers. Angrer bare på at jeg ikke søkte meg inn på mekanikerlinjen så jobben hadde blitt litt billigere :lol:
Niledhel
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 23:39:26
Årsmodell: 0
PostOrt: Fliseryd

Re: Celica 96 havarert

Inlägg av Niledhel »

Niledhel skrev:
Glenn skrev:Kanremmen kan ju mycket väl ha piskat av någon oljeslang/rör, har varit med om det på en annan bil när multiremmen gick av, först tändes generatorlampan, sen efter 10sec även oljelampan, och när jag stängde av och bromsade kändes det som punktering, det berodde på att höger framhjul hade blivit duschat i ~5l varm motorolja.. då hade remmen piskat av en slang till oljekylaren.

Man borde göra motorswap till din bil från min ST202 :) motorn går perfekt, men karossen är sådär..
Det kan nok hende det ender opp med en motorswap, bilen er strøken ellers. Angrer bare på at jeg ikke søkte meg inn på mekanikerlinjen så jobben hadde blitt litt billigere :lol:
Om du mente alvor med motorswap med din ST202, hvor mye vil du ha for den? :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica 96 havarert

Inlägg av Glenn »

Tja, jag vet inte, den ska besiktigas snart och jag tvivlar på att den går igenom, beror ju lite på vad dom slår ner på, alltså hur jobbigt det blir att laga.

Desutom har den gått långt, men motorn går fint iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar