Oljebyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lars555
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 20:10:55
Årsmodell: 0
PostOrt: 11000

Oljebyte

Inlägg av Lars555 »

Oljebyte med vacuum pump?

Förstår att pluggen är bäst. Men är det möjligt att byta motoroljan med vacuum pump på en camry årsmodell 1998 (2,2)

Hur i så fall, via nivåstickansrör?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Oljebyte

Inlägg av Micke2 »

Aldrig aldrig med vakuumpump! Då krävs ett mellankärl, som samlar upp vätskan. (oljan i detta fallet)
En vakuumpump tål inte att pumpa vätska i någon form. Den slås sönder mekaniskt.
Det finns sugande oljebytespumpar, med en slang som förs ner där oljestickan sitter, men ett sådant oljebyte rekommenderas endast på typ marinmotorer, som man inte kan tappa ur neråt av olika anledningar.
Man får inte ur gamla oljan riktigt, på det viset, utan det blir mycket gammal kvar =dåligt oljebyte.

Lyft bilen på ett säkert sätt, och använd oljepluggen.
Byt alltid Oljefilter också.
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: Oljebyte

Inlägg av Hagan »

Brukar byta på min mr2 och Honda cr-v med pump, tar jag av pluggen efter uppsugning kommer det inte en droppe, beror kanske på vilken motor det är men på mina funkar det..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljebyte

Inlägg av Glenn »

Många bilverkstäder gör så numera tydligen, men jag tycker inte alls om det, men får ju inte ur avlagringarna på botten då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar