Original dumpventil Celica ST205

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Uppdatering!

Svängde förbi Toyota igen, och som vanligt skakade de på huvudet när jag efterfrågade VTV:n. Jag försåg honom dock med artikelnumret du har på din Fnys (ska vara -59 på slutet) så vips, fanns den helt plötsligt! Kostnad: 409 riksdaler
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

..Ja men dåså, det var ju kanonbilligt! ...eller inte..

Jag vill tyvärr inte skiljas från min efterssom jag inte riktigt bestämt mej för om jag vill ha nysandet eller inte :)

( ..Sen står ju min bil med körförbud pga trasigt flexrör och lär inte komma på rull i år iofs, men har jag haft den i 14 år lär jag väl ha den kvar ett tag till..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

...eller inte.

Nä, förstod det faktiskt. Har du sparat den tills nu så vill du ha den kvar utifall att, är likadan själv. ;) Så jag beställde en på direkten.

En god ide dessutom, dessa saker är värda sin vikt i guld. Slangen som går mellan BOV och IC finns även den på Toyota, kostnad: 1600:- :shock:
Att beställa silikonslang istället är inte så fasligt mycket billigare, men halva priset ändå.
Vad själva dumpventilen kostar vågar jag inte tänka på, men bara med VTV och slang plus klämmor så är jag uppe i 1000+ kronor.

Återigen, stort tack till er alla för hjälpen, hade inte fixat det utan er. Postar en bild här på det färdiga paketet, när allt är klart. :wave:
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Okej för ventilen, den är väl iaf lite udda, även om jag inte tycker den borde kosta dom summorna ändå, men en slang ? what ?

Toyota är konstiga vad det gäller priser, en sats med samtliga packningar till dom hyfsat stora och ovanliga framoken på ST205 kostar typ ett par hundra spänn, men ett
jävla S-bockat rör som används som oljekyl för styrservot och som passar alla 6gen-celior det kostar 6800:- (nej, jag skojar inte)

Är lite avundsjuk på din panamera f.ö, försökte få sambon intresserad av en sådan som familjebil, men det gick inte så bra.. :( ..kanske lika bra det iofs, misstänker att den fungerar sämre än Aeron med bilstolar ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

WTF, jag som tyckte slangen var extremt prissatt!?
Toyota är inte ensamma dock, jobbade på Scania förut och jag vill minnas att lågskivan i rangen vilket är en 6mm plåt med 5 stansade hål, som kostade typ 50:- att tillverka, var listad för nästan 13.000 spänn ut till kund...

Du, jag kan meddela att Panameran är den bästa familjebil jag ägt! Bagaget rymmer mer än Audin, och baksätet är mycket större, så kidsen har mer utrymme, och egen klimatzon. Visst, de är mer skålade, men lägger man en filt under barnstolen funkar det minst lika bra. Bra om man som jag bara har två då dock, då baksätet är strikt tvåsitsigt.
Dessutom våldsamt snabb och tajt när man så önskar, så du kan trösta dig med att du har rätt och hon har fel :lol:
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Det där röret pajade på min ST202, när jag var på jobbet dessutom så jag fick krångla med att fixa skjuts hem osv, men i alla fall ringde jag toyota och frågade vad det kostade, och killen sa "Sitter du ner ?", jag sa ja och han sa då att det kostade 6800:- :/ ..Slutade med att jag efter lite diskussion på div forum ersatte röret med en dubbelförstärkt 10mm bränsleslang (loopade förbi "kylaren" alltså) och har kört så sen dess, kylaren sitter ju på lågtryckssidan så det är ju ingen fara på det sättet, och jag har mätt oljetempen och den verkar hålla sej ganska ok även varma dagar och sportig körning. ..Skulle dock ha lite svårt att göra så på min ST205..

Plastlisten på A-stolpen tror jag kostar 700:- eller nåt också, fast just plastlister är toyota alltid dyra på.

Det handlar ju oftast inte om vad det kostar att tillverka, utan vad kunden är beredd att betala, när jag jobbade med kopiatorer och skrivare så var det vi tjänade mest på toner, en flaska toner (större kopiatorer har ju tonerflaskor och inte kompletta OPC-enheter) kostade typ 10:- att tillverka, det är ju i princip bara pulvriserat kol, dom såldes sen för 1500:- eller nåt sånt ut till kund. ..En f.d granne till mej köpte f.ö en gammal utrangerad buss tillsamamns med lite kompisar, dom målade om den med pensel och inredde den som husbuss och körde runt med, en dag pajade en kolv, tror en ny kolv kostade 16000 eller nåt sånt bisarrt, importören sa bara "Priserna är satta efter dom som kör dessa bussar komersiellt.." sen var dte inte mer med det.

Det var ju inte bra det där med panameran.. nu blir jag ju mer sugen på att testa att måtta in barnstolar i en sådan :) ..fast sambon klagar redan nu på att chassit i areron är för hårt och kopplingen för jobbig och stolarna för skålade (vi hade en vanlig 9-5 innan, så hon jämför med den) så det blir nog inte bra, fick in henne på en cayenne ett tag efterssom hon gillar SUV'ar, men efter att ha hört vad folk har för horribel bränsleförbrukning på dom strök vi den, vi kör för långt för det. (Men det är otroligt mycket bil för pengarna, man får ju en fin 10-12 år gammal cayenne med 340hk och massor av utrustning för en bra bit under 100k.. hade man kört färre mil per år så..) Panameran är ju betydligt dyrare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Haha, tråden spårar lite här :roll:

Jag tror det är precis som du säger, relationen till vad något faktiskt kostar att tillverka finns liksom inte, värdet skapas av behovet hos kunden. Bildelar och toner är nog bara två exempel, finns nog överallt.
Fiffigt med slanglösningen ändå, du kan ju den i S-mönster istället ;)

Alltså, det är ju inte alls farligt skålat jämfört med exempelvis ST205:ans baksäte :D
Cayenne har aldrig tilltalat mig rent utseendemässigt, åtminstone inte de tidiga årsmodellerna, och de får du ju för larviga pengar idag, precis som du säger. Däremot Macan kan jag tänka mig att byta Audin mot när det blir dags.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (134.93 KiB) Visad 1951 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar