Original dumpventil Celica ST205

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Har nyligen hittat till detta forum, och passar på att ställa en fråga direkt!

På min GT4-95 har föregående ägare gjort det, enligt mig, dåliga valet att montera en atmosfärsventilerande eftemarknadsdumpventil direkt efter IC, och hade satt ett svartmålat MER-lock över hålet i luftburken :clap:
Dock hade han förnuft nog att behålla originaldumpventilen, som jag nu vill återmontera och därmed till min fråga:

På ventilen sitter tre anslutningar, en till IC förstås men sedan TVÅ anslutningar som förefaller vara vacuum, men jag begriper inte riktigt var de ska anslutas.
De är av olika storlek, och den större tänkte jag dra till samma vacuum som eftermarknadsventilen använde, men var drar jag den tredje?

Har försökt hitta info om detta, men inte fått nåt bra svar. Har någon en GT4 med originaldumpventil och luftburk kvar som kan redogöra för det och kanske rentav ta en bild?

Vill någon köpa en bättre begagnad HKS-dumpventil? :D
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

En bild på ventilen. Gul är anslutning till luftburken, röd går till IC, men vad gäller för grön och blå? Ventilen har ju en fjäderretur, men tryckluft i blå anslutning håller ventilen stängs medan vacuum öppnar. Grön har precis omvänd funktion, tryck öppnar och vacuum stänger.

Ska det vara konstant vacuum på den lilla, grön, för att hålla stängt under laddning (men varför då fjäderretur), och vacuum på den stora, blå, då spjället stängs för att övervinna den lilla och därmed öppna? Förefaller onödigt komplicerat.
Bilagor
IMG_0019 (2).jpg
IMG_0019 (2).jpg (96.83 KiB) Visad 2982 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Det satt ett T-kors inblandat där vill jag minnas, tyvärr får jag nog erkänna att jag inte dokumenterade det där innan jag bytte den.. klumpigt. Ska kolla om jag har kvar slangbitarna på min originaldump när jag kommer hem.

F.ö är det inget "fel" att ha öppen atomsfärdumpande ventil på ST205, till skillnad från tidigare GT4'or så har dne ju MAP-sensor, så man får inte problemet man får med LMM, alltså att man dumpar ut mätt luft. Bilen går alltså lika bra med öppen dump som recirkulerande, till skillnad från St165/ST185 som man inte bör ha öppen på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Aah, tackar ödmjukast. Ja, skulle du hitta slangar och T så skulle jag verkligen uppskatta någon bild. Kan till och med köpa dem av dig om du inte vill ha dem.

Jag måste ändå säga att jag inte förstår varför det är två. Ansluts de till samma vacuum så kommer de motverka varandra, men den större kommer vinna, men varför de inte använde ett vacuum och fjäderreturen...

Jo jag vet, MAP medger atmosfärsventileing precis som du säger, men även om det funkar så är min ambition att återställa den till original så gott jag kan, och är dessutom inte det minsta förtjust i puffljudet, som är väldigt markant i nuläget. Har ett enormt slutrör/"dämpare" som ska bort av samma anledning.

Som sagt, tacksam för all vägledning du kan de i frågan.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Fnys »

Jag kan försöka fota lite när jag ska till garaget på onsdag.
kommer tyvärr inte heller ihåg i huvudet hur det ser ut :oops:

En snabb sökning så hittade jag en annan tråd om original dumpventil:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=9099
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Jag fattade inte heller varför det var två, har inte försökt lista ut hur originalventilen funkar faktiskt.

Jag är kluven vad det gäller ljudet, är det fjortis eller hör det till ? vete fanken, jag har en HKS-ventil på min iaf så den nyser :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Fnys »

Hittat lite bilder. Svårt att se på samtliga men dom kanske hjälper lite :)

Egna bilder:
Bild
Bild

Från cyberspace:
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C00175.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C00176.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C00177.jpg
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

@Glenn: Ja, det där är ju upp till var och en, och nog lite ålderberoende tror jag... Jag har dock definitivt inget behov att förstärka det attributet eller andra som låter (läs:avgassystem) mer än nödvändigt. Nyser original lite den med så köper jag det, men då vet jag i alla fall med mig att den ska låta så att säga. Med det sagt dömer jag ingen som gör andra val :)

@Fnys: Stort tack, är det din bil på bilderna? Går det då att få en tydligare bild över hur de är ihopkopplade? Dessutom vad är det jag ringat in med gult?? En sån behöver jag jaga rätt på i så fall, vad det nu är, backventil? Man ser precis inte hur dessa är dragna, frustrerande, för såna har jag hittat en del också tidigare.

För övrigt en elegant lösning med luftfilter och BOV där, någon fick en femma i metallslöjd tror jag bestämt :D
Bilagor
BOV.jpg
BOV.jpg (208.31 KiB) Visad 2953 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av kribbe »

Ligger en bild på denna tråden
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=26&t=12472

Med allt rätt kopplat så har OEM dump den effekten på motorn att den blir rappare i början innan turbotrycnet ko.mer igång
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Jo, jag läste den tråden men blev inte klokare tyvärr. Dumpventilen är väl inte riktigt samma på GT4/MR2, men de kanske fungerar på samma sätt.
På sprängskisserna de har på Toyotaverkstan finns bägge med, så sannolikt gör de det, men fysiskt skiljer de sig åt. Toyota har för den delen just ingen kunskap överhuvudtaget längre om dessa bilar, de kan få fram bilder som sprängritningar, men man får förklara för dem hur det hänger ihop och vad funktionen är. Har varit till två, men ingen kan förklara hur denna ska kopplas in.

Fnys bild är den bästa jag sett, men är ändå skymd. Några kompletterande bilder skulle nog göra susen.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar