Original dumpventil Celica ST205

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

I Toyotas ST205-manual (verkstadsmanualen då) finns det ju om jag minns rätt ett vaccumschema, inte säker på att just dumpslangarna är med där men det borde dom väl vara ?

Dessa manualer finns scannade så man kan leta, tyvärr vete fanken var jag gjort av mina filer (letade efter dom i somras när jag fipplad emed ST202'an) men dom flyter ju omkring på nåtet någonstans, jag fick mina av någon personligen på 6gencelicas-forumet ( 6gc.net )

Har fortfarande inte masat mej ut i garaget och letat efter min dump, ska försöka göra det ikväll om jag hinner.. Med lite tur sitter grejerna kvar på den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Japp, nog hade man förväntat sig att det borde omnämnas eller kanske visas en bra bild på installationen, men har läst servicehandboken för 3S-GTE, och även 3S-GE för säkerhets skull men fann inget alls.
Finns även en för 4WD, och där skymtar den faktiskt på en sammanställning, men helt utan slangdragning och i text anges endast att man ska ta bort den vid en given operation, inga ytterligare detaljer.

Vacuumschemat visar även mycket riktigt ventilen och ENA anslutningen, den andra är höljd i dunkel, men man ser den (för mig) mystiska backventilen (?) som jag triggade på i Fnys bild också. Själva ventilen har artikelnummer 17670P (tror MR2:ans heter 17650L) och BOV tillsammans med vår vän backventilen förefaller ha ett komplettnummer som heter 17600A. Mycket bra info, men visar fortfarande inte dragningen...

Får jag till detta blir jag nog den enda i världen kvar med originalluftfilter och originaldumpventil verkar det som :lol:
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Jag gick ut i garaget igårkväll och letade rätt på min ventil, tyvärr satt inte slangarna ihop på den, det satt två slangar, nån slags ventil (backventil?) och ett T-kors, tänkte ta en bild men mobilen låg på laddning så jag hade dne inte på mej, ska försöka fixa ikväll, nu ligger grejerna framme iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Kanon, tar väldigt gärna en bild eller två när du får tid :thumbup:

Ska nog ringa och störa reservdelskillen på Toyota igen och se om inte han ändå kan berätta mer om backventilen (eller vad det nu ÄR?)
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Kan ju kolla om de tär en backventil också, men det låter väl logiskt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev:Kan ju kolla om de tär en backventil också, men det låter väl logiskt :)
Om det är samma backventil som är till mr2an så har inte toyotacenter den. Men en affär i England har. http://www.mr2-ben.co.uk/products/view/ ... -1989-1999

VTV valve kallas den
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: @Fnys: Stort tack, är det din bil på bilderna? Går det då att få en tydligare bild över hur de är ihopkopplade? Dessutom vad är det jag ringat in med gult?? En sån behöver jag jaga rätt på i så fall, vad det nu är, backventil? Man ser precis inte hur dessa är dragna, frustrerande, för såna har jag hittat en del också tidigare.

För övrigt en elegant lösning med luftfilter och BOV där, någon fick en femma i metallslöjd tror jag bestämt :D
Det är min bild och jag kan springa ut nu och knäppa några tydligare foton :thumbup:
Tyvärr vet jag inte vad det inrkngade är.
Luftfiltret är ett färdigt (men svindyrt) kit från Blitz för just st205
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Fnys »

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Ja, min ser likadan ut, fast ena slangen från ventilen är losskopplad.

kribbe: whaddafakk, 660:- plus frakt för den lilla..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Original dumpventil Celica ST205

Inlägg av MScME »

Hallelujah!

Allt bara faller på plats helt plötsligt :o
Klockrena bilder på din installation Fnys, nu vet jag precis hur det ska dras, tack.

Backventilen, eller VTV som kribbe upplyser oss om, är dessutom nyckeln till mysteriet kring de dubbla vacuumanslutningarna!
http://www.aygo-city.de/wbb2/thread.php ... b#post1322
Vacuum Transmitting Valve...

All right, från ord till handling. Zoomar jag in max på din första bild Fnys så tycker jag mig se att artikelnummer verkar vara 90925-01059 eller möjligen -01058. Den borde dock heta 90925-01015 enligt nedan eftersom den har svart inlopp, vit kropp och lila utlopp... Eller ja, i praktiken tvärtom eftersom det är vacuum.

Färgerna stämmer ju dock med den som säljs via din länk kribbe, så den tror jag på men instämmer med Glenn, jesus christ vad dyrt för nåt som egentligen är en illa fungerande backventil!

Ahem, Glenn: skulle du vara villig att skiljas från ditt kit? Du kör ju ändå HKS 8-)
Bilagor
vtv_0001.jpg
vtv_0001.jpg (61.29 KiB) Visad 2614 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar