Knarrande bromsar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LarsFalun
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 maj 2016, 07:26:19
Bilmodell: AVENSIS KOMBI
Årsmodell: 2006
PostOrt: FALUN

Knarrande bromsar

Inlägg av LarsFalun »

Har ett irriterande problem på min Avensis kombi aut -06.
Har bytt bromsskivor och belägg fram och när jag nu startar den och lägger i drivern så knarrar/knakar det när jag trampar ned pedalen i botten släpper upp den försiktigt.
Det känns också som bromsarna suger fast lite innan dom släpper.
Detta sker när bilen är kall, t.ex. när jag ska åka iväg på morgonen, när jag kört en stund så slutar det nästan helt, t.ex. när jag stannar vid ett stoppljus, lite knarr har jag hört i dom flesta bilar jag haft men nu låter det väldigt högt och mycket när den är kall. Att det slutar när jag åkt en stund tyder jag som att det blir lite friktion så att bromsoken eller skivorna blir lite varma, så det är något av metall som sväller, men vad ?
När jag bytte bromsarna så bytte jag även glidpinnarna till oken och även bromsvätskan och jag har luftat bromsarna 2 gånger för att vara säker på att det inte är luft i systemet, jag har även tagit bort oken och skivorna en extra gång och gjort rent för att vara säker på att det inte var smuts eller något när jag monterade oken och skivorna och drog bultarna till oken med en momentnyckel.
Har smörjt glidpinnarna med silikonfett och övrigt med alufett.
Har testat att montera extra skrikplattor men det blev bara värre av det.
Skivor och belägg är bosch original till Toyota.

Är det någon som haft liknande problem och eventuellt har någon lösning på detta?