Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rhujon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 maj 2016, 20:45:21
Bilmodell: Corolla Versus
Årsmodell: 2008
PostOrt: Solna
Land (Country): Sverige

Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av Rhujon »

Plötsligt började lampan för öppen dörr lysa, trots att alla dörrarna är stängda. En följdeffekt är att det inte går att låsa bilen normalt, eftersom den tror att någon dörr är öppen. Funkar att låsa med nyckeln i nyckelhålet. Finns det någon enkel felsökning jag kan prova med?
Corolla Verso - 08
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av TGAW11 »

Jag har råkat ut för detta på min Previa. Kolla igenom de gummiklädda elektromekaniska brytarna som sitter i varje dörröppning om de har någon synlig skada. Jag har för mig att jag hade en brytare där kabeln hade lossnat. Gå igenom brytarna och tryck in dem så kanske du kan hitta vilken som inte fungerar som den ska.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av Prankster »

Kolla även hur bakdörrarna ser ut i ytan som går emot dörrkontakten.. Har sett fall där man råkat stänga dörren med bältet emellan o fått bulor i dörrplåten. Då brukar man kunna lägga en bricka bakom kontakten för o få ut den längre. Kan dock behöva täta runt kontakten med silikon lr dylikt då också.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av cheetah1 »

Nejnej! Inte silikon på en bil! Huu! Vilket tätningsmedel som helst, men inte med silikon i. Skulle det nånsin behövas nån lack där sen så är det mer eller mindre helt kört om det nån gång funnits silikon där.
Rhujon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 maj 2016, 20:45:21
Bilmodell: Corolla Versus
Årsmodell: 2008
PostOrt: Solna
Land (Country): Sverige

Re: Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av Rhujon »

Tack för hjälpen! Det var mycket riktigt bucklor i plåten från säkerhetsbältet. Jag lagade det tillfälligt med en möbeltass.
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av Prankster »

cheetah1 skrev:Nejnej! Inte silikon på en bil! Huu! Vilket tätningsmedel som helst, men inte med silikon i. Skulle det nånsin behövas nån lack där sen så är det mer eller mindre helt kört om det nån gång funnits silikon där.

Sorry my bad. Givetvis inte silikon. Vet inte hur jag tänkte när jag skrev de där riktigt. Kom inte på vad det vi brukar använda heter, så då vart de en vurpa...
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lampan för öppen dörr lyser ständigt

Inlägg av cheetah1 »

Varför inte karosserikit? Annars typ Sikaflex (tror iallafall den är silikonfri) eller kanske Tec7?
Skriv svar