Slirar koppling ??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Slirar koppling ??

Inlägg av Gustavavensis »

Har fått en offert på byte. 8.800:- rimligt?
Tänker jag efter har kopplingen nog varit på upphällningen en bra tid, men visade sig mer efter oljebytet i fredags. Man känner att motorn ger kraft men ger ej vidare till drivhjulen. Eller nu hur man dka förklara det.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Slirar koppling ??

Inlägg av cheetah1 »

Låter i ärlighetens namn nästan lite för billigt. Vad tar dom i timmen på den verkstaden? På de verkstäder som tar 1000:- och uppåt per timme är det defenitivt för billigt.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Slirar koppling ??

Inlägg av Gustavavensis »

7.500 en annan som är Toyota verkstad. Så det är fasicken billigt
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Slirar koppling ??

Inlägg av Micke2 »

Hej igen.

Det enda jag kommer på är ett ovanligt fel som ibland händer Volvos 5cyl modeller med extremt mycket mil:
Där kan urtrampningslagret (ihopbyggt med slavcylindern mellan motor o låda) kräva på ingående axelns rör, och på det viset skapa en intermittent slirande koppling.

Jag har ALDRIG hört det hända en Toyota.
Men visst, allt kan hända, men då tror jag mer på krävande slavcylinder, eller defekt huvudcylinder, som inte släpper tillbaka väskan.
Ett vätskebyte i kopplingen skulle verkligen inte skada, och är billigt och enkelt


Oljeläck på lamellen skulle synas under, och även det skulle hålla i sig en längre stund.
Den kopplingen skulle rycka hemskt också.

Det är mycket riktigt samma vätskebehållare till broms och koppling, men till viss del åtskiljt med mellanvägg av säkerhetsskäl.
Men för lite vätska är det inte, för då skulle problemet vara det motsatta, dvs inte koppla ur helt.

8800kr för kopplingsbyte?
Det var inte enbart arbetskostnaden då?
Det är delar för runt 3500-4000kr med kopplingslamell, tryckplatta och urkopplingslager.

Annars är det bara att slå till innan dom ångrar sig.
Billigare byte blir det bara på Volvo 240
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Slirar koppling ??

Inlägg av Gustavavensis »

Billigaste pris jag fått hittils är 6940:- på en mekonomen verkstad. Inkl moms. Material arbete och ny olja.

Så det vart inte så dyrt ändå. Är ändå 13 år gammal kärra
Skriv svar