Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mushkot
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 apr 2016, 18:39:51
Bilmodell: Avensis 1,8
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hässleholm

Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Inlägg av mushkot »

Hej! Är det någon som har en guide eller liknande om hur man ska ställa in kamaxlarna efter ventilbyte på denna bil?
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Inlägg av Swecap »

Tror mig minnas de är märkningar på kedjan som ska va vid någon prick eller streck på kamdreven.
Corona RT40 -66
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Inlägg av Joggy »

Kedjan är tre gula eller guldfärgade länkar.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.

Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.

Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.

Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Inlägg av cheetah1 »

Helt med på hela instruktionen, låter klokt, men vad i jösse namn är Check mode? Är det nån funktion i IT2?
yinjh6788
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 13:49:26
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 1996
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Camilla Engström
Kontakt:

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Inlägg av yinjh6788 »

Joggy skrev:Kedjan är tre gula eller guldfärgade länkar.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.

Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.

Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.

Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.

Tack för hjälpen!!! :) Life Saver!
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04

Inlägg av Joggy »

cheetah1 skrev:Helt med på hela instruktionen, låter klokt, men vad i jösse namn är Check mode? Är det nån funktion i IT2?
Normalt så krävs det att ECU känner ett logiskt fel under 2 trips (körcyklar) för att en DTC (Diagnostic Trouble Code) ska bli aktiv. Detta för att försöka undvika att DTC's uppkommer utan att det faktiskt är ett fel, och för att ECU inte ska vara alltför känslig när det kommer till att trigga DTC's. Så om en signal under första trippen tolkas som ett fel, så sparas det temporärt i ECU. Om samma fel uppkommer under nästa trip, så ställer ECU upp en DTC, och en varningslampa börjar lysa.

I Check Mode ökar man ECU känsligheten för att trigga en DTC redan vid första trip. Alltså ECU behöver inte dubbelkolla nästa trip utan DTC uppkommer vid första felkänningen.

Check Mode aktiveras med IT2, eller Techstream som används nuförtiden. Varför jag tycker om att aktivera CHK Mode efter ett kamdrev byte är för att den brukar kunna gå i full forward av någon anledning. man brukar också kunna lösa det genom att dra ur kontakten till OCV (Oil Control Valve) för VVT drevet, med tändningen på.
Skriv svar