Växellåda krånglar på Corolla -88

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
corolla88
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: 96145

Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av corolla88 »

Hej!
Har köpt en äldre Corolla och som rubriken säger så krånglar växellådan. När bilen är kall står stilla så går det inte att lägga i växlarna utan en STOR portion våld och när bilen är varm så går det lite lättare, dock endel "rassel" och motstånd. När bilen rullar och är varm så går växlarna i hyfsat lätt, dock fortfarande lite "rassel".
Märkligt nog så fungerade lådan bra när jag köpte bilen, för att några dagar senare helt strejka.
Är låda på väg att gå eller är detta något som går att fixa? Någon som vet?
Mvh Daniel.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av cheetah1 »

Hm, låter inte bra. Kommer det av sig själv helt plötsligt kan det mycket väl vara nåt internt haveri. Jag hade lite bekymmer med en bil en gång, men det var för att jag själv hade hällt i en lite för bra olja.

Rekommenderar att du börjar med ett oljebyte. Kolla hur den gamla oljan ser ut (metallspån), och fyll på med en bra olja i rätt mängd och se om det hjälpte. Tycker dock det känns som en överhängande risk att nån synkring har givit upp eller nåt.
corolla88
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: 96145

Re: Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av corolla88 »

cheetah1 skrev:Hm, låter inte bra. Kommer det av sig själv helt plötsligt kan det mycket väl vara nåt internt haveri. Jag hade lite bekymmer med en bil en gång, men det var för att jag själv hade hällt i en lite för bra olja.

Rekommenderar att du börjar med ett oljebyte. Kolla hur den gamla oljan ser ut (metallspån), och fyll på med en bra olja i rätt mängd och se om det hjälpte. Tycker dock det känns som en överhängande risk att nån synkring har givit upp eller nåt.

Tack för ditt svar cheetah1.
Jag ska byta motorolja idag hade jag tänkt och även försöka ge mig på att byta växellådsojla.
Är det en avancerad operation att byta synkring?
Tycker det är synd att låta bilen gå i pension då den bara har rullat 17000 mil.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av GT4-R »

Skulle gissa på koppl och tryckplattan kass
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av cheetah1 »

Ja det är klart, fast borde det verkligen påverkas av att den blir varmkörd? Byta en koppling är ju ingen raketforskning precis, så det kan man ju kanske klara av.
corolla88
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: 96145

Re: Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av corolla88 »

Tack för respons!
Ja, det är lite märkligt att när den är varm går växlarna i lite lättare..
Är det dyrt att byta kopplingen på en Corolla?
mvh Daniel.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Växellåda krånglar på Corolla -88

Inlägg av cheetah1 »

Mja, en såpass gammal bil är väl generellt rätt lättskruvad, så ur det hänseendet behöver det väl inte vara så dyrt. Det är väl isåfall om det är nåt som är fastrostat som tar tid att lossa, eller om nån fastrostad skruv går av eller så. Känner du ingen som är beredd att hjälpa dig med det för en rimlig summa, så fråga runt på lite olika verkstäder och begär offert med fast pris. Du kan också potentiellt spara en rejäl slant om du själv köper materialet från utlandet, men prata med verkstaden du väljer om det är okej med dom först isåfall, en del kan vara lite tjuriga.
Skriv svar