Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej!
Jag kommer precis från toyota i linköping där jag var för tänd motorlampa på en avensis 04 som gått ca 14500 mil! På toyota avlästes felkoderna och där kom det upp bla en felkod som de sa har att göra med ABS-aggregatet! Någon abs-lampa lyser inte på instrumentbrädan! Har ni varit med om något liknade där motorlampan lyser men det är fel på abs:n? Känner mig helt förvirrad för att inte säga orolig! Toyota säger att aggregatet plus arbete landar på 21000kr!!!!!

Felkoderna raderades och lampan släcktes för att se om den kommer tillbaka!!

Avlästa felkoder

P0133
P0556
Senast redigerad av Avensis_Owner den fre 22 apr 2016, 12:43:09, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av cheetah1 »

Dom brydde sig inte om att tala om vad felkoden heter? Lite svårt annars, det finns i storleksordningen 6000 olika att välja på.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av Avensis_Owner »

cheetah1 skrev:Dom brydde sig inte om att tala om vad felkoden heter? Lite svårt annars, det finns i storleksordningen 6000 olika att välja på.
De berättade för mig vad felkoden heter men jag kommer inte ihåg den ;( kanske p3036? Hur som helst det som jag finner väldigt förvirrande och konstigt är kopplingen Abs och motorlampa?! Vad har de med varann att göra överhuvudtaget? Jag hoppas givetvis att det ska röra sig om något annat oskyldigt för själva bilen är inte värd 21000kr, än mindre att jag ska lägga ut så mycket för reperationen!
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av Avensis_Owner »

cheetah1 skrev:Dom brydde sig inte om att tala om vad felkoden heter? Lite svårt annars, det finns i storleksordningen 6000 olika att välja på.
Hej! Nu har jag ringt toyota och fått felkoderna; de är P0133 och
P0556
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av cheetah1 »

Ingen av dom har med ABS:en att göra, den ena indikerar fel på kretsen till trycksensorn till bromsservot, den andra indikerar långsam respons på ena lambdasonden.

Har lampan tänts igen?
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av Avensis_Owner »

Nej, lampan har inte tänts ännu. Det har gått över 24h sedan den släcktes, kommer den att tändas igen tror du?

Jasså? Är den inte en felkod för dåligt abs-aggregat? Konstigt att han sa så då! Idag då jag ringde för att få ut felkoderna, talade jag med en annan av teknikerna och han var mer försiktig med att dra en säker slutsats om vad felkoden egentligen kan ha orsakats av.


Är det möjligt att inget fel på motorn finns och felkoderna är "gamla" koder som först nu tänt lampan? Motor går bra ju
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av cheetah1 »

Den om att lambdasonden reagerar sakta kan bero på nåt så enkelt som att den var lite sotig just då. Jag är inte säker på att den ens tänder lampan, åtminstone om det inte är återkommande. Hade behövt se freeze framesen för att få reda på det, men det tvivlar jag på att det finns nån verkstad som sparar (nån som vet?).

Det andra felet, fel i kretsen till tryckgivaren på bromsservon, kan mycket väl ha uppkommit pga nåt tillfälligt glapp. Kanske det kommer tillbaka, kanske inte. Rätt säker på att det är en kod som kommer direkt när felet uppstår, så det känns inte som att det är nåt allvarligare fel.

Bara för att försäkra dig/mig om att det inte är nåt fel på själva servon, gör så här: Trampa några gånger på bromspedalen med motorn avstängd, tills bromspedalen börjar kännas stum. Tryck sedan hårt på bromsen och håll foten där, samtidigt som du startar motorn. När motorn startar ska bromspedalen sjunka en rejäl bit, uppemot 5 cm, när motorn börjar suga vacuum i servon. Gör den inte det skulle man kunna misstänka att något är fel. Ytterligare en indikering på att nåt kan vara fel är om bromspedalen blir stum av sig själv bara bilen har stått ett kort tag, vilket kan innebära att det läcker in luft i den.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av Pipedreams »

Nämnda trycksensor sitter i ABS enheten och mäter inte trycket i vakumservot utan trycket i hydraulsystemet. Om den skulle vara defekt åker man på att byta hela ABS enheten.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Motorlampa lyser, fel på ABS_aggregat?

Inlägg av Avensis_Owner »

Nu har jag två frågor till er kloka män:

1) Lampan släcktes och är efter ca 11 mils körning fortfarande släckt, kan jag vara lugn och se på det hela som nåt spöklikt och att det inte kommer tillbaka? Tänker att felkod måste genereras och tända lampan ganska snabbt efter att ett fel förekommit i systemet och har det inte gjort det efter att så lång tid har gått borde allt vara bra!

2) Är abs-aggregat detsamma som abs enhet? Hur dyr är den åtgärden, begagnad?
Skriv svar