Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
albinoeke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 15:47:18
Bilmodell: Corolla ae92 liftback
Årsmodell: 1989
PostOrt: Enköping
Land (Country): sverige

Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av albinoeke »

Hallå allesammans tänkte kolla om ni vet nån bra verkstad i uppsala området som byter drivknutar till ett ok pris.
Ringde runt i närområdet och blev väldigt förvånad över deras dyra priser
Okq8 ville ta 8300kr för byte + material
Toyota center ville ta 4300 för endast arbetet haha och dem kunde inte hitta någon som passade och påstod även att man behövde byta ut axlarna också
Jmbil tog 6200 för allt men tänkte beställa själv så vet någon om drivknuten.se är en bra sida.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av Glenn »

Toyota säljer inte lösa knutar till varesej T16/18/20, officiellt sett är dom inte isärtagbara.

Har sett folk som skär sönder dom gamla med vinkeljohan eller spräcker dom med huggmejsel för att få loss dom, men man kan ju slå loss dom också, även om det är svårare än på "vanliga" bilar.

Har inte handlat från drivknuten.se men dom är väldigt billiga, har inte hittat någon annan varesej i sverige eller utomlands som kan matcha deras priser till min ST202 iaf.

(Min vänstra yttre knut är kass på den)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av Glenn »

För övrigt tar ju drivknuten.se under 2000 spänn för en komplett axel, då kan man ju typ byta själv hemma, det kan vara lite bökigt att få loss centrummuttern (löser man med en stor hylsa och mutterknackare) och ibland tight att vika ut fjäderbenet (funkar på T20 dock, jag har gjort det) men sen är det ju inte så svårt att byta hela axeln då.

..Ska man byta axeln är det tydligen bra att köpa tätringen inne vid diffen också, den brukar tydligen paja när man drar ur den gamla axeln.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
albinoeke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 15:47:18
Bilmodell: Corolla ae92 liftback
Årsmodell: 1989
PostOrt: Enköping
Land (Country): sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av albinoeke »

Tack för snabbt svar. Går det att byta hela köret med bara en domkraft? Haha har varken tillgång till verktyg eller lift :P får väl ta o köpa hela kittet då så blir det väl lite billigare :)
Edit: såg nu att dem var slut i lager :( men hittade nåt billigt på ebay
http://m.ebay.com/itm/1x-GSP-CV-Drive-S ... nav=SEARCH

Tror ni den passar?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av Glenn »

Det brukar gå bra med bara domkraft, men som sagt, på vissa bilar så kan det vara problem att få ur drivaxeln ur hjullagret och vika undan fjäderbenet, då blir det lite mer jobb.. Jag TROR dock inte det är nåt problem på din ST162 efterssom jag gjort det på ST202.

Jag fick dock köpa en extralång krafthylsa på 32mm(?) för att kunna få loss centrummuttern med mutterknackaren, det enda jag hade annars var skiftnyckel och inte en chans att man fick loss den då, jag hade även vanliga hylsor i rätt dimension men dels var dom 12-kant dels var dom för korta, swedol hade en extralång sexkantshylsa för nån hundralapp, den fanns till och med på lager.

Jag har ett par böcker om T16/18/20 hemma kan kolla vad dom säger där iofs.

Axeln på ebay borde passa tycker jag, men det står "may not ship to sweden" på den, men man kan ju maila och fråga.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
albinoeke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 15:47:18
Bilmodell: Corolla ae92 liftback
Årsmodell: 1989
PostOrt: Enköping
Land (Country): sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av albinoeke »

Glenn skrev:Det brukar gå bra med bara domkraft, men som sagt, på vissa bilar så kan det vara problem att få ur drivaxeln ur hjullagret och vika undan fjäderbenet, då blir det lite mer jobb.. Jag TROR dock inte det är nåt problem på din ST162 efterssom jag gjort det på ST202.

Jag fick dock köpa en extralång krafthylsa på 32mm(?) för att kunna få loss centrummuttern med mutterknackaren, det enda jag hade annars var skiftnyckel och inte en chans att man fick loss den då, jag hade även vanliga hylsor i rätt dimension men dels var dom 12-kant dels var dom för korta, swedol hade en extralång sexkantshylsa för nån hundralapp, den fanns till och med på lager.

Jag har ett par böcker om T16/18/20 hemma kan kolla vad dom säger där iofs.

Axeln på ebay borde passa tycker jag, men det står "may not ship to sweden" på den, men man kan ju maila och fråga.
Jo får ju kolla fraktsättet/priset. Fast det står ju däremot left side är de olika på båda?

Samma på st och gt?
http://m.ebay.com/itm/Toyota-Celica-ST- ... nav=SEARCH

Fan va nice får väl skaffa några hylsor och börja skruva då :P har ju annars en sån där haynes bok. Har ju tills september innan bes :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av Glenn »

Ja det är olika på höger och vänster sida, dom är olika långa, den ena har väl nån mellanaxel eller nåt, lite osäker hur det var men jag läste om det när jag bytte damask på min (men det hjälpte ju inte, så jag borde byta knut istället)

Jag gissar att ST har andra axlar men det får man kolla i EPC.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
albinoeke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 15:47:18
Bilmodell: Corolla ae92 liftback
Årsmodell: 1989
PostOrt: Enköping
Land (Country): sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av albinoeke »

Passar 3sgte axlarna på en 3sge tro? Finns många såna men få till turbofri
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av Glenn »

Tror dom är grövre faktiskt.

Skumt om det finns fler sådana, det borde väl åtminstonde sålts 10ggr fler GTi än GT-Four, prisskillnaden var rejäl.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
albinoeke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 15:47:18
Bilmodell: Corolla ae92 liftback
Årsmodell: 1989
PostOrt: Enköping
Land (Country): sverige

Re: Yttre drivknutar trasiga (snart) toyota celica gt 87

Inlägg av albinoeke »

Hittade ett riktigt fynd idag på skroten en hel axel original i nyskick för bara 1000kr :) kunde ha fått högra också men kuggarna stämde inte med vänstra som de visste skulle passa.
Troligtvis från en camry eller nåt.

Efter jag tvättat den märkte jag att den var helt rostfri (nästan) :thumbup:
Skriv svar