"Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eken92
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 apr 2016, 11:59:26
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

"Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av Eken92 »

Hej!

Första inlägget på forumet här då jag skulle behöva er expertis, har en corolla årsmodell 98 med 1.6 liters motorn som gått cirka 17 tusen mil. Har haft den i snart 5 år och har väl inte tagit hand om den jättebra senaste åren (kör annan bil för det mesta). Tänkte dock ta och göra en storservice och byta ut de "vanliga" slitdelarna som måste bytas.

Det jag tänkte på först och främst var:

Olja + filter (ja, det har självklart bytts kontinuerligt)
Luftfilter
Tändstift (Någon speciell tillverkare som gäller eller är NGK ett säkert kort?)
Kupéfilter
Växellådsolja
Differentialolja
Kylvätska
Bromsvätska
Multirem (Något kvittrar/gnisslar)

Tänkte även byta kamremmen då den inte bytts på evigheter (betydligt längre än 6 år i varje fall) över 10 år också om jag minns servicepapprena rätt. Byts vattenpumpen samtidigt som för många andra bilmärken? Eller bör jag byta något mer när jag väl byter remmen utöver löphjul/spännrulle?

Så, vad mer kan tänkas behöva bytas när jag väl ska hålla på? Tänker ej på chassikomponenter/bromsar.

Stort tack!

Eken
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: "Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av cheetah1 »

Är det en 4x4? Annars har du ingen separat diffolja.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: "Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av Glenn »

Eken92 skrev: Tändstift (Någon speciell tillverkare som gäller eller är NGK ett säkert kort?)
personligen skulle jag aldrig sätta nåt annat än antingen NGK eller Denso i en japansk bil, men NGK är bra.

Tänk på att tändstift pirattillverkas bara, om du köper billigt på ebay eller nåt.
Multirem (Något kvittrar/gnisslar)
Kolla spännaren till multiremmen då, eventuellt byt preventivt, dom är oftast ganska billiga, men det är väl olika i olika modeller.
Tänkte även byta kamremmen då den inte bytts på evigheter (betydligt längre än 6 år i varje fall) över 10 år också om jag minns servicepapprena rätt. Byts vattenpumpen samtidigt som för många andra bilmärken? Eller bör jag byta något mer när jag väl byter remmen utöver löphjul/spännrulle?
Vet inte hur det är med just din motor, men generellt sett byts bara remmen på toyotorna om man inte specifikt ber om det, men man bör ju alltid byta spännaren också efterssom den är så billig, helt klart en fördel att även byta vattenpump, men det blir ju betydligt krångligare och kostsammare.
Så, vad mer kan tänkas behöva bytas när jag väl ska hålla på? Tänker ej på chassikomponenter/bromsar.
Folk utomlands gillar att byta servooljan, och den brukar se ganska skitig ut efter några år, men samtidigt har jag aldrig upplevt problem baserade på sliten servoolja..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eken92
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 apr 2016, 11:59:26
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: "Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av Eken92 »

Bilen är inte en 4x4 så då kan jag skippa differentialoljan, kikade som hastigast på serviceintervallerna här på sidan. Tack!

@Glenn

Då gör jag som jag tänkte och sätter ditt NGK, beställer nog delarna från Tyskland när jag bestämt vad jag ska köpa, brukar fungera bra.
Precis, av det jag förstått är varken multiremmen särskilt dyr eller arbetet svårt så blir nog att byta den, känns smartast.

Har aldrig meckat "motorer" förut, meckat chassi/bromsar på min Saab, så är första gången jag ska ge mig på kamremsbyte, men med hjälp av de guider som finns och en haynes ska det nog gå vägen, men du säger att vattenpumpen gör det hela mycket svårare? Inte kollat hur arbetet med den ligger till så får ta och göra det.

Servooljan nog vara värd att byta ut, skadar inte i varje fall även om det är som du säger att det inte direkt brukar ge större problem (jag har inte heller det så) men mest för att "ha det gjort"

Stort tack för hjälpen & tipsen!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: "Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av Glenn »

Eken92 skrev: Då gör jag som jag tänkte och sätter ditt NGK, beställer nog delarna från Tyskland när jag bestämt vad jag ska köpa, brukar fungera bra.
Precis, av det jag förstått är varken multiremmen särskilt dyr eller arbetet svårt så blir nog att byta den, känns smartast.
ja dom svenska handlarna har ju problem att matcha dom tyska vad det gäller pris :) handlar man från dom större så är det säkert inte pirat heller.

Multiremmen har ju vanligen en spännare med ett nållager, ibland går detta torrt och låter illa och skär i värsta fall, jag skulle bytt det samtidigt.
Har aldrig meckat "motorer" förut, meckat chassi/bromsar på min Saab,
Är det nåt man blir van vid på saab är det att mecka bromsar :) ..jag har haft hmm, sju saabar tror jag, i princip får man ju fixa bromsar vid varje besiktning :) ..nuvarande aeron var inget undantag, anliggande vänster bak samt handbroms som tog för högt..
så är första gången jag ska ge mig på kamremsbyte, men med hjälp av de guider som finns och en haynes ska det nog gå vägen, men du säger att vattenpumpen gör det hela mycket svårare? Inte kollat hur arbetet med den ligger till så får ta och göra det.
Tja, man måste ju tömma hela kylsystemet vilket ökar på arbetet (iofs bra att få kylvätskan bytt också, modern miljövänlig skitglykol degenererar ju i bilen och måste bytas med intervall), dessutom en sak till som kan sitta fast och krångla, dessutom ska det bli tätt.

Nu ska jag inte skrämma upp dej, jag har nog aldrig bytt vattenpump på nån toyota ens, men rent allmänt så..

Själva kamremsbytet är ju sällan *svårt*, det gäller bara att vara nogrann, och så kan det vara riktigt ont om plats på vissa bilar.
Servooljan nog vara värd att byta ut, skadar inte i varje fall även om det är som du säger att det inte direkt brukar ge större problem (jag har inte heller det så) men mest för att "ha det gjort"
Toyotor brukar dessutom ha vanlig automatlådeolja i servot, själv hällde jag i helsyntetisk i celican sist när jag fixade servokylaren, inte för jag tror det gör nån som helst skillnad i ett styrservo, utan för att det var det jag hade hemma :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eken92
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 apr 2016, 11:59:26
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: "Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av Eken92 »

ja dom svenska handlarna har ju problem att matcha dom tyska vad det gäller pris :) handlar man från dom större så är det säkert inte pirat heller.

Multiremmen har ju vanligen en spännare med ett nållager, ibland går detta torrt och låter illa och skär i värsta fall, jag skulle bytt det samtidigt.
Precis, har fått rätt grejjer tidigare så fortsätter på den "inslagna vägen" :)

Där ser man, får försöka titta upp vad det är för del och försöka beställa det också isåfall, annars blir de o höra med toyota om jag inte skulle hitta den.
Är det nåt man blir van vid på saab är det att mecka bromsar :) ..jag har haft hmm, sju saabar tror jag, i princip får man ju fixa bromsar vid varje besiktning :) ..nuvarande aeron var inget undantag, anliggande vänster bak samt handbroms som tog för högt..
Haha, är inne på min första Saab men nu inför senaste besiktningen var det handbromsen som tog för dåligt/högt upp... Fått fixa och trixa med bromsarna runt hela bilen så har fått plockat av och på bromsarna "ett par" gånger, om vi säger så ;)
Tja, man måste ju tömma hela kylsystemet vilket ökar på arbetet (iofs bra att få kylvätskan bytt också, modern miljövänlig skitglykol degenererar ju i bilen och måste bytas med intervall), dessutom en sak till som kan sitta fast och krångla, dessutom ska det bli tätt.

Nu ska jag inte skrämma upp dej, jag har nog aldrig bytt vattenpump på nån toyota ens, men rent allmänt så..
Hehe, får vänta tills ja får hem rep.handboken för å se hur pass svårt arbetet verkar vara, annars kanske det bara blir att byta remmen. Toyota är väl kanske inte lika känsliga som exempelvis VAG där vattenpumpsbyte vid rembyte är livsviktigt.
Själva kamremsbytet är ju sällan *svårt*, det gäller bara att vara nogrann, och så kan det vara riktigt ont om plats på vissa bilar.
Det är väl ungefär den uppfattningen jag har fått efter att ha läst div.guider och sett på videor osv, som du säger måste man verkligen vara noggrann, vill ju inte jättegärna att något ska göras fel, då blir det jobbigt efteråt hehe :P

Får hoppas det kommer gå bra men något jag lärt mig är att saker tenderar att bli krångligare än vad man egentligen trodde, alltid något som ska strula eller så hehe, i varje fall innan man kan knepen.
Toyotor brukar dessutom ha vanlig automatlådeolja i servot, själv hällde jag i helsyntetisk i celican sist när jag fixade servokylaren, inte för jag tror det gör nån som helst skillnad i ett styrservo, utan för att det var det jag hade hemma :)
Alright, utmärkt ju. Får se vad jag kan hitta/få fram, kul att se ifall det blir någon skillnad, ibland gör ju saker som man inte tror ska göra skillnad, just stor skillnad, Saab som inte har något växelllådsoljebyte i sitt serviceintervall (iaf inte 9-5 så som jag förstått), blev som natt och dag när jag böt ut smörjan som var i original till Redline MTL, den gamla oljan var inte direkt fräsch...

Stort tack Glenn!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: "Stor" själv-service, vad byta? - 1.6 Corolla 98

Inlägg av cheetah1 »

Hint: Oljetypen till servot står på locket till behållaren.
Skriv svar