felkod effter vinter avställning mr2

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
joakim86
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 07:37:58
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åby
Land (Country): Svergie

felkod effter vinter avställning mr2

Inlägg av joakim86 »

hej jag har fått felkod 21 på min mr2 3sgte motorn
då jag inte riktigt vet vad det är och efter sökningar på nätet så får jag bara fram vad andra modeller säger och det skulle vara oxygen sensor(luftmassa mätaren)
när jag kör bilen så om jag inte gasar på något nämnvärt så släcks felkoden men så fort jag gassar igen så tänds den
och undrar då vad det kan bero på
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: felkod effter vinter avställning mr2

Inlägg av cheetah1 »

21 är inte luftmassemätare utan som du skriver "oxygen sensor" vilket betyder lambdasond. Man kan mäta utspänningen från sonden i diagnostikuttaget också, kommer inte ihåg hur man gör, men nån berättar säkert. Där bör du få ett värde runtikring en volt om allt funkar som det ska (varierande beroende på hur fett den går), vilket det antagligen inte gör i det här fallet. Är det inte fel på själva sonden är det antagligen nåt knas med kablaget.
Skriv svar