Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis II
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 21:58:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: SORUNDA
Land (Country): Sverige

Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av Avensis II »

Tjena! Registrerade mig just på detta forum. Har i nio år åkt runt i samma Avensiskombi. En '04 som nu har passerat 33000 mil. Bytte motor vid 24000 efter ett haveri. Har slarvat med att byta ATFolja. (Inte alls..) Lever i en toppenvärld där bilen har gått som en dröm i alla år vad gäller växellådan. Har därför slarvat med servicen. Idag när jag var ute och åkte växlade lådan ner vid gaspådrag i lätt uppförsbacke och slutade sen driva. Sedan kom drivningen bitvis och jag lyckades ta mig hem. Frågan är nu: Finns det någon räddning för växellådan? Kan det räcka att lossa slangen från lådan till kylaren, starta motorn och hoppas på att oljan pumpas ut samtidigt som man spolar systemet genom att fylla på ny olja? Någon som tror på att rädda växellådan eller har några andra bra tips och råd? ( Förutom att ta mer hand om sina grejer förstås..) :oops: / Tommie
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av cheetah1 »

Kort svar: Ja. Automatlådor kan absolut tappa drivningen om oljan är dålig, för att inte tal om om det är för lite i. Gör ett byte och se om inte det löser problemet.
Avensis II
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 21:58:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: SORUNDA
Land (Country): Sverige

Re: Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av Avensis II »

Bytte olja i lådan idag och spolade igenom 6 liter ny olja. Den gamla var verkligen inte fin. Det hjälpte dessvärre inte. Backen är ur funktion och den slirar och tappar drivning när man kör. Antar att lamellpaketet har pajat. En ny låda kostar 8000 fick jag veta. Har dessutom oturen att ha en ovanlig låda. Finns endast en att få tag på enligt min kamrat som jobbar med begagnade bildelar. Nu funderar jag på om lådan ska bytas eller om bilen ska avyttras som den står. Synd när man har haft en bil som man verkligen har trivts med i nio år. Fin i övrigt!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av cheetah1 »

Finns det ingen chans att laga den befintliga då? Jag måste erkänna nu att jag känner mig lite efter på automatlådekunskaperna, men finns det verkligen lameller i dom? Är det inte bara bromsband? Eller är det nån sån där modern robotiserad manuell historia? Fast dom brukar man väl å andra sidan inte spola med oljan, så njae?

Har aldrig haft isär en sån, bara vanliga manuella, så jag vet inte hur svårt det kan vara, men om du kan skruva i övrigt och har nånstans att vara borde det inte vara helt omöjligt. Tänker att det kanske inte är dyrare än att det är värt ett försök istället för att skrota. Även om jag tycker att den har levt ett bra liv om den har blivit 33000 mil gammal. Mammas -01:a blev 38000 med 1ZZ med oljeförbrukningsproblemet på, och det som slutligen gav upp var avgasvärdena, antagligen på grund av oljeförbrukningen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av Glenn »

Automatlådor är vanligen inget man skruvar i själv, dom som sysslar med automatlådor gör vanligen just det och inte annat.

Jag har iofs aldrig försökt, bara tittat i automatlådor samt sprängskisser och bara kännt "hur faan funkar detta ?" :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av Dale »

Låter som någon ventil i lådan inte fungerar som den ska. Vad är det för låda?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Avensis II
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 21:58:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: SORUNDA
Land (Country): Sverige

Re: Automatlådan slutar plötsligt att driva Avensis '04

Inlägg av Avensis II »

Sorry att jag inte svarade på länge.. Växellådsbyte var et ända som gällde. Fick veta att jag hade en ovanlig låda och att det bara fanns en att få tag på. Snackade med en kompis som jobbar med begagnade bildelar. 8000 gick det på att köpa en begagnad låda och sen bytte jag eländet på garageuppfarten. Fullt i garaget.. Har sen kört ett par hundra mil utan problem. Nu till nästa problem. Bilbesiktning!..
Skriv svar