Hej
Har en Avensis från 05 som jag är helnöjd med. Jag vet att det är svårt att svara på sådana här frågor, men jag provar ändå.
När jag lägger i lite högre växlar, och lägger på lite moment, så tycker jag att det låter lite som en symaskin. Lite osäker om det är från motor eller transmission. Ett typiskt fall är påfarten på motorväg. Det låter lite för mycket för att jag ska kunna ignorera det. Tom frugan undrar vad som låter
Tips?
Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga växlar
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 19 dec 2015, 12:19:51
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Linköping
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga väx
Vad är det för motor? Det är inte en diesel, så det är turbon du hör vissla?
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 19 dec 2015, 12:19:51
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Linköping
Re: Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga väx
Hejcheetah1 skrev:Vad är det för motor? Det är inte en diesel, så det är turbon du hör vissla?
Nej, det är en bensinare. Den har inte låtit så här förut
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga väx
Aight.
Ökar det i ton med ökande hastighet, eller är det mer varvtalsberoende (dvs, följer det växlarna eller bara hastigheten)?
Hastighetsberoende ljud - lager på utgående axel - borde inte höras när du inte kör.
Varvtalsberoende ljud - lager på ingående axel - borde kunna höras även när du står stilla om du varvar och lyssnar från växellådan i motorrummet, eventuellt med ett stetoskop.
Kommer det bara på en växel - troligen skada på ett drev i växellådan. Inte speciellt sannolikt dock.
Hur långt har bilen gått?
Kuriosa:
Något som finns och görs i andra branscher, dock inget jag har hört talas om att det görs i bilbranschen, är att man tar ett prov på oljan och skickar till ett labb, som eldar den och tittar på färgspektrumet och på så sätt kan avgöra vad för metaller som finns i oljan. På det viset kan man bedöma vad det är som har gått sönder, eftersom olika delar i lådan består av olika metaller. Som sagt dock, inget jag har hört talas om att man gör i bilbranschen, antagligen eftersom det förmodligen är väldigt dyrt. Det görs på dieselmotorer på tåg och båtar (enorma oljemängder, lite för dyrt att byta olja om det inte är nåt fel på den), och på framförallt turbinmotorer på flygplan (där motorerna är väldigt dyra och det är väldigt kritiskt att dom fungerar).
Ökar det i ton med ökande hastighet, eller är det mer varvtalsberoende (dvs, följer det växlarna eller bara hastigheten)?
Hastighetsberoende ljud - lager på utgående axel - borde inte höras när du inte kör.
Varvtalsberoende ljud - lager på ingående axel - borde kunna höras även när du står stilla om du varvar och lyssnar från växellådan i motorrummet, eventuellt med ett stetoskop.
Kommer det bara på en växel - troligen skada på ett drev i växellådan. Inte speciellt sannolikt dock.
Hur långt har bilen gått?
Kuriosa:
Något som finns och görs i andra branscher, dock inget jag har hört talas om att det görs i bilbranschen, är att man tar ett prov på oljan och skickar till ett labb, som eldar den och tittar på färgspektrumet och på så sätt kan avgöra vad för metaller som finns i oljan. På det viset kan man bedöma vad det är som har gått sönder, eftersom olika delar i lådan består av olika metaller. Som sagt dock, inget jag har hört talas om att man gör i bilbranschen, antagligen eftersom det förmodligen är väldigt dyrt. Det görs på dieselmotorer på tåg och båtar (enorma oljemängder, lite för dyrt att byta olja om det inte är nåt fel på den), och på framförallt turbinmotorer på flygplan (där motorerna är väldigt dyra och det är väldigt kritiskt att dom fungerar).