Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga växlar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sventamyra
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 dec 2015, 12:19:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping

Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga växlar

Inlägg av sventamyra »

Hej

Har en Avensis från 05 som jag är helnöjd med. Jag vet att det är svårt att svara på sådana här frågor, men jag provar ändå.

När jag lägger i lite högre växlar, och lägger på lite moment, så tycker jag att det låter lite som en symaskin. Lite osäker om det är från motor eller transmission. Ett typiskt fall är påfarten på motorväg. Det låter lite för mycket för att jag ska kunna ignorera det. Tom frugan undrar vad som låter :)

Tips?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga väx

Inlägg av cheetah1 »

Vad är det för motor? Det är inte en diesel, så det är turbon du hör vissla?
sventamyra
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 dec 2015, 12:19:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping

Re: Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga väx

Inlägg av sventamyra »

cheetah1 skrev:Vad är det för motor? Det är inte en diesel, så det är turbon du hör vissla?
Hej

Nej, det är en bensinare. Den har inte låtit så här förut
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis-05 Låter oskönt när lägger på moment på höga väx

Inlägg av cheetah1 »

Aight.

Ökar det i ton med ökande hastighet, eller är det mer varvtalsberoende (dvs, följer det växlarna eller bara hastigheten)?

Hastighetsberoende ljud - lager på utgående axel - borde inte höras när du inte kör.
Varvtalsberoende ljud - lager på ingående axel - borde kunna höras även när du står stilla om du varvar och lyssnar från växellådan i motorrummet, eventuellt med ett stetoskop.

Kommer det bara på en växel - troligen skada på ett drev i växellådan. Inte speciellt sannolikt dock.

Hur långt har bilen gått?

Kuriosa:
Något som finns och görs i andra branscher, dock inget jag har hört talas om att det görs i bilbranschen, är att man tar ett prov på oljan och skickar till ett labb, som eldar den och tittar på färgspektrumet och på så sätt kan avgöra vad för metaller som finns i oljan. På det viset kan man bedöma vad det är som har gått sönder, eftersom olika delar i lådan består av olika metaller. Som sagt dock, inget jag har hört talas om att man gör i bilbranschen, antagligen eftersom det förmodligen är väldigt dyrt. Det görs på dieselmotorer på tåg och båtar (enorma oljemängder, lite för dyrt att byta olja om det inte är nåt fel på den), och på framförallt turbinmotorer på flygplan (där motorerna är väldigt dyra och det är väldigt kritiskt att dom fungerar).
Skriv svar