Rostigt oljetråg Avensis -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av SvEsson »

:wave:
Jag har just fått bytt oljetråget på min Avensis 1,8 -99. 19.700 mil
Orsak: Tråget genomrostat på framsidan :thumbdown:
Vanligt, säger Toyota, beroende på att motorn är så tät att det inte blir något skyddande lager olja/sand. Även bultarna som håller tråget var rostiga och måste bytas.
Finns alltså skäl att hålla rent och fint även där................... 8-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av Glenn »

Oj, aldrig hört talas om att oljetråg rostar sönder, förutom på bilar som stått still väldigt länge, typ utomhus i 30 år.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av cheetah1 »

En gång har jag varit med om det, när ägaren tyckte att det var en bra idé att sätta garagedomkraften under det gjutna aluminiumtråget. "PANG" hade det tydligen sagt när bilen plötsligt stod på ett vevlageröverfall istället...
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av SvEsson »

Nja, nu var inte gjutet. Verkar vara en pressad plåtbalja....kan förstås vara ett dåligt pressverktyg. Gäller alltså lean-burn motorn 7A-FE. Som jag f.ö. är väldigt nöjd med :)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av Pipedreams »

Var bor du? Kan tänka mig att det är vanligare efter västkusten än i övriga Sverige.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av SvEsson »

Jag bor i Bergslagen, några mil norr om Örebro. Har inte varit på Västkusten på många år!
Verkstadskillen visade mig hur ett parti (ca 5x5 cm) ovanför avtappningspluggen var ordentligt rostigt. De hade kört skruvmejseln igenom när de skulle skrapa rent runt avtappningspluggen i samband med oljebyte.
Tur i oturen var väl att jag denna gång inte bytte olja själv hemma på garageuppfarten...... 8-)
Jmyk
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 03 sep 2016, 21:27:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Uppsala

Re: Rostigt oljetråg Avensis -99

Inlägg av Jmyk »

Hur mycket fick du ge för jobbet eller gjorde du det själv?
Skriv svar