Avdragen hjulbult

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
epkulse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 14:40:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: 38492

Avdragen hjulbult

Inlägg av epkulse »

Klantade till däcksbytet idag och drog av en hjulbult bak på min Avensis 2011. Kan man byta hjulbult själv på den och isåfall hur?
Tacksam för svar.

/Uffe
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av cheetah1 »

Jag är inte säker på att det går, alltså att dom ens är gängade i navet. Är dom gängade så är det väl frågan om att få på eller i nånting att lossa med, typ svetsa på en mutter eller försöka med en grispitt eller nåt.

Annars är det nog frågan om att byta navet. Det är iofs inte så jättedyrt om man köper från utlandet, men mycket dyrare än en stackars pinnbult...
epkulse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 14:40:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: 38492

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av epkulse »

Tror inte de är gängade i navet. Testade med en utdragare (grispitt), men det misslyckades. Går det inte på nåt sätt att knacka loss den från navet?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av cheetah1 »

Hm, jag tänkte att dom borde vara svetsade isåfall, men det kanske är nån konisk historia..?
epkulse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 14:40:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: 38492

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av epkulse »

Vet inte hur de sitter fast - nån som kan hjälpa till?

Antar att man kan köra med 4 av 5 muttrar på plats?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Glenn »

gängade ? svetsade ?

Normalt sitter hjulbultarna med splines, har man TUR finns det plats bakom så man kan knacka ur avdragna bultar bakåt och sen knacka i en ny samma väg, har man otur måste navet loss för man ska komma åt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Glenn »

såhär alltså (lånad bild)

Bild

Vad det gäöller att köra så tycker jag man kan köra med 4 av 5, däremot tyckerr jag inte den känns riktigt tryggt med tre av fyra..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av cheetah1 »

Aha, är det så dom ser ut... Intressant. Finns det att köpa att ersätta med då?

Fyra av fem bak där du inte har drivning och minsta bromskrafterna är jag nog rätt säker på ska funka utan problem. Efterdra ibland bara för säkerhets skull.
epkulse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 14:40:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: 38492

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av epkulse »

Så om jag tar bort bromsskivan - kan jag knacka ut den bakåt då? Eller sitter grejer i vägen?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Glenn »

ja dom brukar finnas att köpa som reservdel, ibland finsn det till och med extralånga att köpa (om man har extra tjocka fälgar eller spacers)

om det sitter nåt ivägen eller inte beror som sagt på bilmodell, har ingen aning om hur det är på just den modellen, men har man tur finns det nåt hål gjort just för att slippa demontera navet, annars blir det jobbigare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar