För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
RAVtjejen
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 12:18:00
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2002
PostOrt: Bålsta

För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av RAVtjejen »

Dags att köpa ny RAV och kollat på en -13 (bensin,manuell) och enl säljaren med kamkedja. Har rem på min gamla och funderar över skillnaden (service, byten, kostnad, ljudnivå osv). Om det är mer fördelar med rem så kanske jag får avstå det här köpet o leta vidare, men vill checka med er som verkar ha lite koll :D Eller är det kanske så att det är kedja numera på RAVen?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av cheetah1 »

Kedja byts normalt aldrig, ska hålla bilens hela livslängd, med andra ord blir det en servicekostnad mindre, för du har ingen rem att byta.
Kedjan hörs inte alls idag. För 30-40 år sen var kamkedja rätt skramligt, men idag behöver du inte fundera på det.

Bara fördelar. :)
RAVtjejen
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 12:18:00
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2002
PostOrt: Bålsta

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av RAVtjejen »

Tack för svar! Blir att kolla in bilen i kommande vecka med andra ord :clap:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av Glenn »

vissa efterblivna tillverkare (läs tyska) har iofs så klena kamkedjor att dom har bytesintervall, sjukt irriterande.

Men normalt så har en kamkedja inte en bytesintervall, man mäter då och då och ser hur sliten den är, vilket påverkas av oljekvalitet och poljebyten bland annat.

Tror inte någon toyota har bytesintervall på kamkedjan dock.

Hur som helst är kedja att föredra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av cheetah1 »

Ja, jo, och då är ändå dom tyska ganska bra jämfört med hur SAAB såg ut på 90-talet... Jag har sett grövre cykelkedjor...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av Glenn »

Njä ? Det är iofs ingen duplexkedja, men jag vill minnas att saab skrev 35k mil "om det behövs" (funkar längre om motorn sköts) på alla H-motorer, elelr menar du B-motorn ? den användes inte på 90-talet dock.

Däremot hade saab stora problem med rasade kedjor till balansaxlarna i 9000 under några år, det var iofs en underleverantör som levererade felaktigt härdade drev, men det var ju inte mycket tröst när motorerna rasade för kunderna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: För- nackdelar med kedja / rem på RAV-13

Inlägg av cheetah1 »

Ingen aning om vad det var för motorbeteckning, men jag gick den utbildningen 2004-2005, och det var en hyfsat modern motor med en massa elektroniskt krimskrams på som vi fick skruva isär. Jag svär på att kedjan i den motorn var smalare än den på min cykel... Rätt säker på att det var en sån där med alla fyra tändspolarna i en kassett uppepå..
Skriv svar