Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Nizzehult »

Så var man med Corolla 4WD igen! Efter att ha sökt rätt länge och missat en del tillfällen så blev jag först i kön på en -96'a som ju är den första med AE103 karossen. Den är ju betydligt modernare än sin föregångare AE95 med en 1.8L 7A-FE spis, airbag, c-lås och elhissar fram samt att den känns mera ombonad och tystare. Men man måste fram till -97 innan man får ABS, elspeglar och immobilizer. Det bästa med denna modell är att den fortfarande har kvar möjligheten att låsa diffen med en knapp, det försvann på nästkommande 4WD-modell (AE115).

Jämtlandsbil = rostfri!
Gått runt 30' men det märks knappt, går otroligt tyst och följsamt.
Men! En sak oroar mig, när man släpper på gasen t ex inför en rondell så klonkar det till någonstans i drivningen och det låter som det kommer från under bilen, alltså från mellanaxeln. Inte vid gaspådrag utan när man släpper gasen. Hade det funnits andra skumma ljud under körning så skulle jag blivit orolig men detta är det enda som hörs och heller inte varje gång. Nåt att vara orolig för? Ska givetvis lägga mig under bilen och kolla axlar och annat men det har inte hunnits med då bilen inhandlades igår.

Finns givetvis en del att göra:
-Rejäl polering/städning.
-Byta olja, stift och alla filter.
-En del lampor som slutat funka.
-Byta stereo, har inga kassettband kvar längre :-D
-Sätta in fjärrstyrt c-lås.
-Montera motorvärmare! Otroligt att inte detta sitter på en bil som gått i Norrland!
-Sätta in rejäla extraljus, originalljuset är ett stort skämt.
-Så småningom byta kamrem.
-Justera värmereglaget, är ruskigt känsligt.
-Få tag på bättre däck, de som medföljde har sett bättre dagar.
Tyvärr så saknar den AC som de flesta andra och farthållare hade varit pricken över i:t men man kan ju inte få allt....

Det är egentligen bara två saker som oroar mig:
Kopplingen är "logaritmisk". Den går lätt i början men blir trögare ju längre in man trampar och den är av den anledningen lite svårhanterlig. Men den slirar inte eller så. Har haft liknande kopplingar på andra bilar och de har gått att köra länge utan problem men det skulle vara skönt att få in en fräschare koppling. På AE95 så var det ett mindre h-e att byta koppling och knappt görbart för en hemmapulare utan lyft. Är det lika illa på denna modell?
Startmotorn låter illa när den drar. Låter som lagerfel. Blir nog ett byte eller en genomgång när läge uppstår.

Ska försöka ägna påskhelgen till denna om vädret tillåter. Samtidigt som jag ska göra den andra japanen som har fått vara andrabil klar för försäljning. :D
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Nizzehult »

Har hunnit en bit.
Bilen, som är vit, hade stått länge under några björkar så det hade bildats svarta sjok av prickar lite överallt, främst på huv och tak. Efter en del försök och klurade löste jag det med en handdriven ångtvätt! Det svarta lossnade nästan direkt och svåra och pilliga ställen var det bara att blåsa rent. Visst, behållaren är liten och munstycket likaså så det blev många fyllningar och flera timmar arbete men jag är rätt nöjd med resultatet.
Rejäl städning genomförd, phu!
Bytt stereo.
Satt in motorvärmare. Eller rättare sagt: det satt en där men inget kablage.
Monterat fjärrstyrning till c-låset.
Satt dit två xenonkonverterade Bosch Profi.
Bytt några trasiga lampor.
Ordnat ett tvinnat rullbälte.

Kanske inte är någon fara med kopplingen ändå. Den är visserligen trög men den fungerar som den ska.
Klonkljudet har jag inte hunnit undersöka.
Har kommit på att höger fram bromsar betydligt sämre än vänster så bilen drar vid kraftig inbromsning. Måste ta upp och motionera oket för det här kommer bilprovningen att ogilla. Konstigt, för när jag lyfte bilen under ett och ett hjul för att kolla bromsarna så verkade dom funka perfekt.
Något är glapp i bakluckan, misstänker jordning. Torkaren fungerar spontant.

Upptäcker en sak som är samma på denna som på min tidigare AE95: vid en viss hastighet (56-57) så uppträder ett svagt, vinande ljud från växellådan. Hade samma fenomen på min förra men där kom ljudet vid 68-69. Har fått det förklarat som ett känt lagerljud - för klent yttre lager - men det behöver inte åtgärdas.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Nizzehult »

Nu har jag undersökt och kommit på varifrån klonkljudet kommer, det är en bussning i en pryl som sitter bakom bakaxelklumpen som har gett upp. Den gör att hela klumpen kan vicka lite under vissa omständigheter och då uppstår detta ljud. CUSHION, REAR DIFFERENTIAL SUPPORT MEMBER heter den.
Här kan man se den, det är den del som heter 52291D.
http://www.jp-carparts.com/toyota/partl ... 1&fig=4101

Verkar inte alltför avancerad att byta. Toyota original ville ha 1450 + moms för den(!) men på ebay så hittade jag den för 280,- inkl frakt. I Litauen!

Bromsarna har gått till sig efter att ha kört en tank och gjort några häftiga inbromsningar. Skönt, hatar att hålla på med detta! Bilen var otroligt fin under utan rost och annat elände så den här ska jag ta hand om. :thumbup:

Det verkar försvinna kylvätska. Inga mängder utan ca 0,5l på två veckor. Men jag ser inget läckage eller fuktning någonstans och oljan ser också fin ut. Temperaturen är stabil. Dock så upptäckte jag att slangbiten som går från locket på expansionkärlet ner i densamme var för stor och dessutom så fanns det en skada på anslutningen så funktionen med att kunna trycka och suga tillbaka vätska dit kan knappast ha fungerat. Tror heller inte att det har varit tryck i systemet när jag öppnat kylarlocket (som ser helt ut). Hm. Kräver ytterligare koll.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Glenn »

Den delen är ett väldigt vanligt fel på GT4'orna också, finns företag som bygger om dom befintliga och ersätter med hårdare gummi, typ du köepr en och skickar tillbaka din gamla trasiga.

angående kylarvätskan så kan det vara flera saker, tex hål i kupevärmeelementet, elelr så suger den in liite vätska i föärbränningsrummen, då syns det varken på avgaser eller olja, men jag skulle först ha fixat felet du redan hitta, är det stopp i den slangen så brukar det pysa ut vätska i ångform, vet inte riktigt hur det blir om den är otät, precis som du är inne på kan den ju inte då suga upp vätska när det behövs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Nizzehult »

Bytte bussningen i helgen (trots kyla). Det var så enkelt som det verkade; två bultar (14) som håller hela armen där gummit är ingjutet och två rejäla bultar (19) bakifrån som håller anordningen som sitter bakom bakaxelklumpen. Backade upp bilen på ramper och hade en domkraft under bakaxelklumpen. Tog 20 minuter.

Men jag blir inte klok på vart vattnet tar vägen. Är inte mycket som försvinner men tillräckligt för att man förstår att det finns ett läckage. Är torrt och fint under bilen. Inget läckage vid värmepaketet eller inne i bilen. Ingen vit rök eller gegga i oljan. Skulle behöva göra en läckagesökning med fluorescerade vätska eller nåt...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av cheetah1 »

Hur mycket är det när du säger att det inte är mycket? Läcker det in nån tiondels milliliter i en av cylindrarna varje insugstakt behöver det kanske inte nödvändigt ryka nämnvärt mycket mer än det gör normalt. Betänk att de huvudsakliga biprodukterna vid förbränning av kolväten är koldioxid och vatten, så kanske inte vattnet den sörplar i sig från "fel" håll nödvändigtvis gör nån större skillnad i sammanhanget. Har du provat att köra den med kylarlocket av och se om det kommer några gaser (kan kännas att det luktar avgaser kanske) ut där? Sörplar den i sig vatten under insugningstakten (när det är undertryck i cylindern) borde den också trycka ut lite förbränningsgaser under arbetstakten, eftersom det då är ett hejdundrande övertryck (storleksordningen 100-ish bar) i cylindern (mycket högre än trycket i vattenkretsen).
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Nizzehult »

Jag har reagerat på att det inte verkar vara nåt större övertryck i systemet när jag öppnar locket om motorn är varm.
Körde 65 mil förra helgen och då kanske det hade försvunnit 2dl sammanlagt, inte mer. Det är alltså på den nivån att det knappt är mät- och märkbart var vattnet tar vägen och möjligen så lite att kylarcement (typ) skulle fixa det. Men jag använder ogärna sånt annat än i nödfall.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av tobo »

Pytteläck i vattenpumpen?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av Nizzehult »

tobo skrev:Pytteläck i vattenpumpen?
Då du nämner det så...har faktiskt ett gnisslande ljud när jag kallstartar bilen som jag först trodde var remmen. Men när jag sträckte den blev det värre. Hur ska man kunna se och härleda detta när det är så lite?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan

Inlägg av tobo »

Vet inte, men kanske är det ändå dags att byta den om bilen gått 30000?
Jag hade en Sunny där vattenpumpen fick totalläck mitt under färd (all kylvätska försvann och motorn blev skrot)...
Skriv svar