Partikelfilter

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Bollnas
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 19 mar 2016, 13:03:03
Bilmodell: Corolla Verso, Avensis
Årsmodell: 8
PostOrt: Bollnäs

Partikelfilter

Inlägg av Bollnas »

Corolla Verso 2,2 D4D -09

Felkod: P2002 Partikelfällans verkningsgrad under tröskelvärde (bank 1)

Bilen går in i PRO mode så man kommer hem men inte något mer.

Jag har provat att göra rent EGR ventilen som inte vara speciellt skitig.
Jag har provat att använda partikelfilter rengöring.

Måste man byta eller finns det någon genväg till att få ordning på detta.
Jag har hittat nya partikelfilter på nätet som kostar ca 400 euro, vågar man chansa på en sådan eller ska man köpa här hemma för ca 7-8000 kr?
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Re: Partikelfilter

Inlägg av KJ80 »

Bollnas skrev:Corolla Verso 2,2 D4D -09

Felkod: P2002 Partikelfällans verkningsgrad under tröskelvärde (bank 1)

Bilen går in i PRO mode så man kommer hem men inte något mer.

Jag har provat att göra rent EGR ventilen som inte vara speciellt skitig.
Jag har provat att använda partikelfilter rengöring.

Måste man byta eller finns det någon genväg till att få ordning på detta.
Jag har hittat nya partikelfilter på nätet som kostar ca 400 euro, vågar man chansa på en sådan eller ska man köpa här hemma för ca 7-8000 kr?
Fick fel på min rav4 då den gick in i limpmode. Fick bilen inlämnad på toyota där dom tvingade fram regenering. Fick byta en massa grejer men allt gick på försäkringen. Min bil är en 2007 och hade gått strax under 10000 mil så har du Toyotas försäkring så kanske du kan få ut det på den?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Partikelfilter

Inlägg av Dale »

Chippade kärror kan få problem med partikelfiltret då Chippen många gånger stänger av eller minskar regeneringen för att minska bränsleåtgången. :thumbdown:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Partikelfilter

Inlägg av Muda »

Det byts på tok för lättvindigt partikelfilter.

Som redan nämnt ovan kan man plugga anslutningarna och aktivera rejuvenering. OM inte det felar någonstans i bränsleförsörjning som även detta nämnts ovan. T.ex om 5:e spridaren koxat igen och stoppar försörjningen, alt dåligt bränslefilter.

I vissa fall går ju inte detta göra, t.ex om filtret år så igensatt så motorn inte ens kan starta.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Partikelfilter

Inlägg av Joggy »

Instämmer med ovanstående skribent om att det byts DPF alltför ofta. 8.5/10 ggr är problemet åtgärdat med följande recept:

Ta bort batteri minus.
Demontera komplett luftfilter hus.
Skruva bort överfallet till avgasspridaren, som sitter i sidan på topplockets vänstra sida. Dra ur spridaren FÖR HAND och skjut den åt sidan, om det inte går att dra ur den för hand måste spridaren bytas. Det sitter en lös aluminiumtätning runt spridar spetsen så håll koll på den.
Sedan tar man en svetstråd eller dylikt och slipar spetsen så den blir vass, därefter gör man en mjuk böj ca. 5-10 minuter (vinkel), 150mm från spetsen. För sedan in svetstråden i spridarkanalen med böjen på tråden bakåt mot grenröret och jokkla på tills man känner att tråden går igenom kanalen. En skvätt brakecleaner och tryckluft efter det brukar göra susen.
Byt bränslefilter, kan aldrig bytas för ofta i Sverige.

Montera spridare, luftfilter hus, batteri minus.
Märk upp och ta bort de två slangarna till DPF diff. sensorn, sitter ovanför motorkåpan lite till höger.
Starta motorn och varva ur den några gånger.
Med motorn på tomgång, ta en liten pappersbit och håll den för öppningen på en utav slangarna i taget, det borde vara tryck i ena och sug i andra. Om pappersbiten inte reagerar över huvud taget på någon utav slangarna kan det vara så att differential rören är blockerade.
Stäng av motorn och återmontera slangarna på korrekt plats.

Uppgifterna nedan kräver passande diagnosutrustning.
Uppdatera ECM cal ID.
Dra ur kontakten till DPF differential sensorn, och utför tvingad rejuvenering en gång. Se efter om avgastemperaturen uppnår regenererings temperatur typ 550c eller nått sånt.
Återmontera kontakten och utför ännu en rejuvenering. Skillnaden mellan främre och bakre avgastemperatur bör inte vara mer än 50c och DPF differential pressure borde ha sjunkit.
OM det verkligen behövs utför en tredje rejuvenering.

För att förebygga dessa problem i framtiden bör en motorolja med klass C3 användas, alltså en olja med låg aska.
Sedan är det inte ovanligt att körmönster är en del av problemet också med det är värre att göra något åt det :mrgreen:
jarit
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 22 maj 2016, 17:31:49
Bilmodell: auris hsd
Årsmodell: 2014
PostOrt: märsta

Re: Partikelfilter

Inlägg av jarit »

jag hade samma problem som toyota åtgärdade men nu har det börjat att puffa blårök vid gaspådrag och ibland innan motorn är riktigt varm så går den upp i varv från typ 750 till 1250 rpm
är det någon som vet vad det kan vara
mvh
Skriv svar