Corolla Verso 04Varningslampa för AIRBAG

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rodis
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 07 mar 2016, 11:23:26
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Alingsås
Land (Country): Sverige

Corolla Verso 04Varningslampa för AIRBAG

Inlägg av Rodis »

Tjenare,

Har en Corolla Verso 2004 som jag ibland får upp en röd lampa för airbagen.....känns ju sådär. :shock:
Ibland räcker det att starta om bilen så försvinner detta symtom som verkar komma (tror jag) när det är fuktigt ute eller kallt.
Denna lampa kan sedan hålla sig borta för att komma tbx efter ett tag.

Jag har kollat felkoder men det finns inga men min läsare ifrån biltema iaf.
Vet inte om den lirar med Toyota men den gick på Cittran iaf och naturligvis finns det ju bättre diagnosverktyg om man har råd.

Så min misstanke är ju att detta är nån form av glapp men frågan är ju var?

Tips mottages gärna.

Mvh Jonas
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla Verso 04Varningslampa för AIRBAG

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Du kan inte läsa Airbag system på något bilmärke med en billig (dvs under 5000kr) universal obdläsare.
Det finns dock skapligt billiga MÄRKESANPASSADE bla till Volvo och VAG som kan.

Universal-läsarna kommer BARA åt miljörelaterade universalfelkoder i motorns styrdon. (Dvs Inte alla. Dyra läsare går djupare)
Universal är kompatibla med fordon nyare än -02, (EU bestämelse) och vissa äldre kan det "fungera" på, men då kan felkoden bli lite missvisande, trots klartext i displayen. Läsaren tar då den felkod som passar bäst med universalprotokollet, kan man säga. (ISO-9141)
Pekar oftast åt rätt håll, men skall tas med en nypa salt.

Absolut vanilgaste orsaken till lysande Airbaglampa är spänningsfall av olika slag.
Oftast orsakat av bortkopplat batteri med tändning på, säkringsbrott eller start med svagt batteri. Tex i kyla.

Airbag (SRS) felkoder återställer sig INTE själv, som vissa motorfelkoder kan göra efter ett visst antal felfria cykler, utan måste släckas.
Detta av säkerhetsskäl.

Micke.
Skriv svar