Gnisslande Prius

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
niklasavensis
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 20:57:40
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 8

Gnisslande Prius

Inlägg av niklasavensis »

Har en prius 08 som till och från gnisslar som värsta stridsvagnen! Det började i somras, vi märkte ett tjutande missljud när man höll konstant fart ca 80-100km/h och styrde emot vänster(rakt fram på vägen men med lite motstånd åt vänster). Ljudet kom och gick. Sedan har det blivit oftare och även åt höger. Bilen har servats där i mellan ( av mindre lokal bilmek då jag inte gillar Länets toyotahandlare!). Nu tycker jag det låter som tusan men bara ibland, oftast efter 15-20 minuter.
Har försökt lyssna varifrån det kommer men väldigt svårt att höra.
Står man utanför bilen och hör detta i låg fart låter det ibland som en osmord stridsvagn!

Förslag på åtgärder?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Gnisslande Prius

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Testa att bromsa precis när det låter.
Prius måste tyvärr bromsas halvhårt innan bromsarna tar, då första bromsningen endast är generatorn som tar i hårdare. (Iaf enl Svärfar med -12'ans Prius)

Du kan efter en tom väg, utan halka, testa att bromsa med fel fot i farten, utan att sakta ner, om ljudet endast är vid en specifik hastighet.
Förändras ljudet är det bromsarna.

Glappt hjullager kan det också vara.

Micke.
niklasavensis
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 20:57:40
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 8

Re: Gnisslande Prius

Inlägg av niklasavensis »

Tips på hur jag kan kolla lagret?
Har haft bilen upphissad och jucklat med hjulen och snurrat utan att känna minsta glapp eller höra något missljud. Ena sidan ska lagret vara bytt på för några år sedan.
(Det är inget vinande ljud vid svängar som en V70 med kasst lager låter)
Skriv svar