Lämna inte nyckeln i stängd bil

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Lämna inte nyckeln i stängd bil

Inlägg av SvEsson »

Hej

Kanske kan vara bra för andra att känna till :evil:
Avensis -99

Jag har ett intermittent fel på förardörrens "dörrströmbrytare" (nåt som sitter i tröskeln och känner av när dörren öppnas/stängs)
Felet uppträder oftast vid kallt väder - dörröppningsdetektorn reagerar ej då (syns på att taklampan ej tänds), utan - efter 30 sek - "tror" bilen att man stängt dörren igen och LÅSES!
Händer även om man gått in, stängt dörren och satt nyckeln i tändningslåset! Då får man låsa upp med lås-knappen på förardörrens insida.
Värre om man stängt med nyckeln i bilen. :shock:

Nåt att ta tag i framåt våren.......
Ha Det! ....... 8-)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lämna inte nyckeln i stängd bil

Inlägg av cheetah1 »

Sen är det standard att dom låser sig efter ungefär 20 minuter av sig själva också, har jag märkt. Tur att man har reservnyckel ibland.

Själv gjorde jag en ett steg värre: Öppnade min VW Vento med min enda nyckel, startade bilen och drog på värmen och slog igen dörren. Var en massa is i låsmekanismen, så centrallåset trodde att jag försökte låsa konstant, så när dörren blev stängd låste den alla dörrarna med nyckeln i tändningslåset och motorn igång. Tog 30 minuter innan jag hittade en bit pianotråd att bocka till för att låsa upp den genom dörrkarmen. Den hade som sagt stått med full värme på, så det var inget större bekymmer med nån isskrapning efteråt. Behöver jag säga att jag lämnade bilfan olåst medan jag var på jobbet sen efteråt (som jag dessutom kom för sent till)? :lol:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lämna inte nyckeln i stängd bil

Inlägg av Glenn »

strulande dörrswitchar är väldigt vanligt.

Jag jobbade en gång i tiden på ett företag som bland annat monterade och reparerade larm i bilar, det FÖRSTA man gjorde
när det kom in en bil med strulande larm var att kontrollera funktionen på dörrswitcharna..

Farsan lyckades f.ö låsa sej ute ur bilen genom att låsa upp bakluckan, stoppa ner nyckeln i jackfickan, ta av sej jackan, kasta in den i bagaget och smälla igen luckan.. sen kom han inte in i bilen.. då tänkte han gå upp till lägenheten, men insåg att även garagenyckeln (lägenhet med garage i bottenplan) låg i jackan även den.. då tänkte han ringa till en granne som kunde släppa ut honnom, men ni gissade det, även mobilen låg i jackfickan :)

Han fick stå i garaget och vänta nästan en timma innan någon öppnade dörren åt honnom, det var på julafton dessutom.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lämna inte nyckeln i stängd bil

Inlägg av Dale »

Låser man in nyckeln kan man öppna med hjälp av en blodtrycksmätare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Lämna inte nyckeln i stängd bil

Inlägg av SvEsson »

HUR DÅ :?:

Dale - förklara för oss som inte är så smarta :?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lämna inte nyckeln i stängd bil

Inlägg av Dale »

Trycker ner påsen man blåser upp runt armen mellan taket/b-stolpen och dörren sen är det bara att pumpa och vips så kan man få ner en gammal krokig radioantenn och pilla upp dörren inifrån.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar