Bakrute defrostern fungerar inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grogg2000
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 feb 2016, 17:50:39
Bilmodell: Avenis T22
Årsmodell: 0
PostOrt: Mölnlycke

Bakrute defrostern fungerar inte

Inlägg av grogg2000 »

Hej,

Jag har en Avensis T22 (Sedan) från 00 som har ett intressant fel som jag inte kommer på orsaken till.

Jag får ingen värme i bakrutans defroster. Problemet är att Haynes-handboken inte referera någonstans till defrostern någonstans så jag famlar lite i det mörka. Interweb är lika mörk. bryr sig inte folk om fel som detta? ;)

Lampan för defrostern tänds i alla fall när jag trycker in den, men sedan händer inget. Var sitter reläet som styr defrostern? Vad mer skall jag kolla efter?
---
Toyota Avensis T22, 00 32600mil (övningskörningsbil och gamla bruxisen)
Porsche 911 (996), 00 10000mil (leksak)
Golf Alltrack 16, 150mil (nya bruxen)
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bakrute defrostern fungerar inte

Inlägg av Micke2 »

Tjena

Kolla säkringarna också.
Reläet borde du höra klicka med tändning på, och motor av.

Annars kan du mäta om du har ström fram till trådarna. Det sitter kontakter på sidorna, men du får vara MYCKET försiktig.
Trådarna skadas mycket lätt. Ta inte lös kontakterna, utan försök mät direkt vid sidan av dom.
Är det ström fram, så är trådarna skadade, och lösningen ny bakruta = dyyyrt!
Då får du nog leva utan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bakrute defrostern fungerar inte

Inlägg av Glenn »

Kan gå att laga bakrutans trådar med ledande färg också, om det nu är dom som är problemet här.

Ofta finns det ju nåt slags tidrelä för detta också, som stänger av efter en viss tid.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bakrute defrostern fungerar inte

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Jag har provat den ledande färgen på en 245a jag hade.
Där funkade inte tre av trådarna.
Givetvis mitt i synfältet.

Färgen funkade en månad ca.

350kr i sjön.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bakrute defrostern fungerar inte

Inlägg av Glenn »

Jag har haft en bil där tidigare ägare lagat med färg, och det funkade så länge jag hade den, man måste nog kladda på lite bredare med färg dock så att inte ens eget streck är den smalaste punkten :)

FInns iofs olika sorters ledande färg också,tror den bästa är silverbaserad och måste skakas/röras riktigt ordentligt först.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar