Lämna in på service eller inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gunnfjaun
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 15:09:03
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Klintehamn

Lämna in på service eller inte

Inlägg av Gunnfjaun »

Jag har en Yaris Verso -01 15000 mil. Har lämnat in den på Toyota service de tre åren jag haft den i min ägo. En fullservice gjordes förra gången. Funderar nu på om det är värt att fortsätta lämna in den, det verkar som att "trygghetsservice" a 1695 bara är oljebyte + kontroller? Och fullservicen vartannat år känns lite överdriven för en så gammal bil (den har inte heller komplett servicebok bakåt).

Bilen har börjat rosta lite men jag bor på Gotland så det går långsamt, planerar att ha den lång tid framöver.

Om jag nu skiter i att lämna in den, vad är det jag bör byta/kolla på först förutom årligt olje+oljefilterbyte?
3kgt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 14:21:35
Bilmodell: Yaris, Corolla
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av 3kgt »

Jag skulle nog inte lämnat in den hos dem längre.. Märkes verkstäder må vara kunnigare, men tyvärr oftast ett vanligt service med kontroller och olja byte brukar kosta 2-3 gr mer! Enklare service bör du göra själv eller lämna in på en "vanlig" verkstad
Bilen är ju 15 år gammal :S
Toyota bilarna är
Yaris 2010 1.3
Corolla 98a 1,3 kombi.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av Glenn »

Jag tycker dte beror på bilens värde, och hur mycket den kan tänkas gå ner eller upp i värde beroende på hur den servas, dessutom på hur mycket man kan fixa med bilen själv.

Jag lämnar sällan in bilarna, men jag gör olje och filterbyten själv och kollar och fixar bromsar nån gång om året, och håller allmän koll.. dock har jag ju aldrig dyra bilar (nåja, ST205'an var dyr men..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av Micke2 »

Hej.

En 2001 Yaris Verso har ett blygsamt ekononiskt värde, så ev värdeminskning av ej märkesverkstadsservice är knappt mätbar.
Serva bilen ordentligt, så fungerar den.
Själv eller verkstad.
Ej märkesverkstad är ok tom enl nybilsgarantier, om rätt shema används.

Byt motorolja, filter, växellådsolja, broms/kopplingsvätska, ev kamrem och tändstift med rätt intervall, och anteckna vad och när det gjordes, och bifoga med serviceboken.

Viktigt!
Använd oljor och vätskor av rätt klass. Även rätt glykoltyp.
Den infon hjälper Toyota dig med.

Micke.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av cheetah1 »

Det viktigaste med glykol är att man byter till samma sort som det var innan om man inte väldigt noga spolar rent systemet innan man fyller på. Gör man inte det kan man lika gärna tömma septitanken i kylsystemet, det ger ungefär likvärdigt resultat, förutom att glykolen inte fryser då, och förmodligen luktar lite bättre.. ;)

Jag har fått för mig att Yaris Verso är rätt heta på marknaden fortfarande, även om en bruksbil, vilken som helst, från 2001 förstås inte är så hiskeligt mycket värd längre. Värd att bevara. Men är du kapabel att göra jobbet själv, så för all del. Det gör jag. Leta rätt på en Toyotahandlare som skriver ut serviceschema till dig. Vägrar dom så handla inte där mer utan leta rätt på någon annan.
Och jo just det, köp inte oljefilter på Biltema.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av Glenn »

Det värsta med glykol är att det finns så många typer, och man bör inte blanda, och det är nästan omöjligt att veta vad som finns i bilen, om man nu inte ahr en servicenota eller liknande med det specificerat. ..Å andra sidan ska man inte behlva fylla på glykol, däremot ska ju ny glykol bytas med intervall, men då kan man ju byta till vad man vill.

Biltemas oljefilter är väl okej enligt tester, men toyotas är oftast billigare och lär knappast vara sämre, har för mej toyota är två kronor billigare än biltema på filter till min ST202 :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av cheetah1 »

Har dom bättrat på dom alltså? För inte så hiskeligt länge sen var det snack om bypassventiler som stod konstant öppna på dom, men det kanske dom har löst. Inte desto mindre blir man ju lite orolig när man hör sånt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av Glenn »

det tror jag var länge sen, men det finns ju billiga filter som saknar bypassventil också, eller fanns iaf.

Men som sagt, både på saaben och toyotorna är orginalfilter billigare än biltema så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar