Partikelfilter

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nina
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 jan 2016, 09:28:25
Bilmodell: Toyota Avensis CAT T5
Årsmodell: 2007
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige

Partikelfilter

Inlägg av Nina » sön 31 jan 2016, 17:41:20

Hej, min Toyota Avensis D CAT T5, DKZ709, gått dryga och långa 28.000 utan några som helst problem. Nu lyser det motorlampa, SVC och TRF.OFF. Jag var på verkstad och felkoder visar på partikelfilter. De släkte lamporna men så fort jag körde iväg så började de lysa igen. For tillbaka och satt i bilen medan de kollade felkoder igen. Det visade på partikelfilter igen. De försökte bränna eller vad det nu heter men lamporna försvann inte. På verkstad säger de att jag måste byta partikelfilter och att själva filter kostar 13.000 och jobb cirka 5.000. Jag undrar om någon har erfarenhet av liknande och vad kostade det för er? Har ni några andra tips eller tycker ni att jag ska byta? Bilen går ju bra, motor är i fin skick, ingen rost, ny framruta, nya ljuslyktor fram och lite annat som är påkostad och bytt på karossen och jag har alltid tagit hand om min bil. Sälja ingen ide och det vill jag som inte heller.

Användarvisningsbild
fredrik mkIII
Inlägg: 471
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 81
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Partikelfilter

Inlägg av fredrik mkIII » mån 01 feb 2016, 19:23:45

Hej. Toyotas partickelfilter är beräknade att räcka ca 15000 mil. De kan gå längre. De kan även gå mindre beroende på vilken körstil man har och hur långa sträckor man kör per dag.

Partickelfiltret är just vad det kallas. Ett filter. Det fångar upp partiklar. Efter en viss tid beräknar motorn att filtret behöver en renbränning. Då skickas diesel in i grenröret och partickelfiltret ökar i temperatur med kanske 300 grader. Det som kan fela här är att insprutarEN tätnar eller den mkt tunna kanalen mellan insprutaren och grenröret tätnar. Sker detta så blir det ingen renbränning och partickelfiltret tätnar fortare än beräknat.

I ditt fall antar jag att filtret är tätt. (Felkod p2002) styrenheten uppfattar detta genom att det finns två rör som går från partickelfiltret till en tryckdifferenssensor. Känner den att det är mer tryckstötar från tilloppet till partickelfiltret än efter så borde filtret vara "tätt".
Det kan även vara så att dessa rör har tätnat och då behöver inte just filtret vara tätt. Men att byta/rengöra dessa rör är ungefär samma operation som att byta filter så.

Summa sumarum. Kolla insprutaren som sköter renbränningen(sitter på höger sida om motorn över vxllådan.) Kolla kanalen. Är kanalen öppen så borde renbränning fungera. Detta kontrolleras lättast med en luftpåfyllare med en däcktrycksventil på och tryck mot kanalen. Poppar den ut så är kanalen tät. Är kanalen tät så rensa med ståltråd eller något. Nu behövs en påtvingad renbränning. Är kanalen inte tät så är det bara rören från själva filtret som kan fela kvar. Tryckdifferens givaren sitter på torpedväggen bakom motorn i överkant. Två slangar går till denna. Blås med tryckluft för att testa dessa om det är täta eller inte.

Är allt som de ska så återstår ju Att byta filtret :(
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino

Muda
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: Starlet EP91, LS400 UC10
Årsmodell: 1997
PostOrt: -

Re: Partikelfilter

Inlägg av Muda » tis 02 feb 2016, 22:00:43

Finns flera anledningar att felkod P2002 (partikelfilter) kan tändas. Första steget är byte bränslefiltret, särskilt viktigt om man slarvat med intervallen (6000 mil). I VISSA fall kan det räcka med bränslefilter + ECU uppdatering. Finns för övrigt ingen bytesintervall på Toyotas partikelfilter. Dock inte omöjligt att man kan behöva byta till slut ändå. Sedan kan även 5:e spridaren tända samma felkod om denna är igensatt och inte kan utföra rejuvenering.

Nina
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 jan 2016, 09:28:25
Bilmodell: Toyota Avensis CAT T5
Årsmodell: 2007
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige

Re: Partikelfilter

Inlägg av Nina » tis 02 feb 2016, 22:42:56

Jag har byt bränslefilter varje år i stort sätt. Så jag kan inte tänka mig att det kan vara den. Varje höst brukar jag byta olje och bränslefilter. Det är bara bra för bilen att få det gjort. Men vi få se hur det blir efter partikelfilter byte. Jag ska få lämna in bilen den 12 februari.

Nina
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 jan 2016, 09:28:25
Bilmodell: Toyota Avensis CAT T5
Årsmodell: 2007
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige

Re: Partikelfilter

Inlägg av Nina » tis 02 feb 2016, 22:45:08

Fredrik, tack för förklaring :)

groolo
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 10:44:12
Bilmodell: Auris 2.2 D-CAT
Årsmodell: 2007
PostOrt: Skåne
Ort: Höör

Re: Partikelfilter

Inlägg av groolo » tor 04 feb 2016, 22:19:21

Hej,
Jag har en Auris med 2.2 D-cat 177hk.
Är det tänkt att filtret i denna bytas någon gång eller rengör katalysatorn (d-cat:en) det?
___________
Hälsn
Groolo
Bil: Auris 2007/2008 2.2 D-CAT 177HK

Jocke12
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 03 aug 2017, 19:15:53
Bilmodell: Auris & Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Kode

Re: Partikelfilter

Inlägg av Jocke12 » tor 03 aug 2017, 19:45:48

Hej.
Jag har precis råkat ut för ett liknande problem, att Motorlampa börjat lysa och efter någon minut så lyser även VSC/TRC. Jag har en Auris 2,0 D från 2007.
Vid felanalysen hos Toyota sade de att felet uppkommer pga av igensatt partikelfilter samt VSC/TRC lampan tänds som en konsekvens av det första felet. Byte av partikelfiler skulle gå på nästan 20 000 kr.
Är det rimligt att felen hänger ihop undrade en i bilar betydligt mer insatt vän? Han tänkte det var märkligt att motorer kan påverka antisladdsystemet. Han funderade om det kan vara något annat fel i motorstyrning/kommunikationen?

Vill därför gärna höra vad ni anser här på forumet samt hur det gick för din bil Nina?
Såg att du skrev att du skulle lämna in din bil för byte av partikelfiltret.
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3415
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Partikelfilter

Inlägg av cheetah1 » tor 03 aug 2017, 20:23:25

Nästan alla motorrelaterade fel av lite allvarligare grad kopplar ur antiskojsystemen idag, eftersom biltillverkaren inte kan garantera att de systemen fungerar som de ska när inte motorstyrningen gör det, så det är nog att anse som helt normalt.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3594
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Partikelfilter

Inlägg av Dale » mån 07 aug 2017, 16:40:18

Inget av dom som är chippade? Ett sätt att få ner bränsleförbrukningen är att stänga av renbränningsfinessen hos många chippare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Skriv svar