Felkod P0136 & P0156

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
72-Linda
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 19 okt 2016, 11:44:36
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 0
PostOrt: Örebro

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av 72-Linda »

Jo, jag brukar lossa minuspolen för att släcka lampan. Jag menade mer så att den håller sig släckt. Men jag antar att enda sättet är att isf koppla bort själva lampan :?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av riclin »

72-Linda skrev:Jo, jag brukar lossa minuspolen för att släcka lampan. Jag menade mer så att den håller sig släckt. Men jag antar att enda sättet är att isf koppla bort själva lampan :?
Problemet med det är att SBP slår på tändningen och kontrollerar att lampan tänds, som alla lampor gör en kort stund. För att kontrollera att någon inte har kopplat ur den.
Har för mig att på bilar som har fått den uppdaterade programvaran har ett klistermärke i handskfacket någonstans. Det är 10år sedan, så jag kommer inte ihåg var i handskfacket. Så din bil kanske redan är uppdaterad? På min hjälpte det inte, tyvärr. Det gjorde däremot en mindre kollision, som gjorde att Folksam löste in bilen :)
Senast redigerad av riclin den ons 02 nov 2016, 17:48:30, redigerad totalt 1 gånger.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av riclin »

riclin skrev:
72-Linda skrev:Jo, jag brukar lossa minuspolen för att släcka lampan. Jag menade mer så att den håller sig släckt. Men jag antar att enda sättet är att isf koppla bort själva lampan :?
Problemet med det är att SBP slår på tändningen och kontrollerar att lampan tänds, som alla lampor gör en kort stund. För att kontrollera att någon inte har kopplat ur den.
Har för mig att på bilar som har fått den uppdaterade programvaran har ett klistermärke i handskfacket någonstans. Det är nästan 10år sedan, så jag kommer inte ihåg var i handskfacket. Så din bil kanske redan är uppdaterad? På min hjälpte det inte, tyvärr. Det gjorde däremot en mindre kollision, som gjorde att Folksam löste in bilen :)
Nu när jag tänkt efter, så har jag för mig att dom sa att dom satte klistermärket på baksidan av handskfacket. Om jag minns rätt, så sa dom att det var orange också. Så man är nog tvungen att ta loss det för att se om den har den nya programvaran. Är inte helt 100 på att det var där, men hyfsat säker. Kanske någon Toyota mek här, som jobbat 8-10 år eller mer som kan bekräfta?. Nr på felkod minns jag inte heller, men det var 2 alternativ. Databox eller katalysator enligt koden, tydligen samma kod. Avgasvärdena var det dock inga fel på, enligt SBP.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Våran Rav4 4wd 2,0 vvti 2002 (tillverkad 2001) som jag skrev om tidigare i denna tråd, uppdaterades för detta på min begäran år 2013 vid ca 14.000mil.
Nu har den gått 22.000mil.

Jag läste om denna uppdatering på nätet, som egentligen var för den amerikanska marknaden.
Där drabbades Rav4 av detta innom garantin. Troligen för att Amerikaner tar bilen även för < 500m....

Toyota tog fram denna "uppdateringslösning" som enl nätet funkade ibland, och ibland inte.
Man har visst "bara" ändrat parametrarna för skillnad mellan Bank1 och Bank2, som tydligen var för hårt satt.
Det var anledningen till P0420 och P0430 utan att katen var slut.
Men jag köper det inte.

Den fick helt annan motorkarraktär. Mycket trevligare, faktiskt.
Dessutom fick den lägre tomgång kall. Förr rusade den på ca 2000v i början, men nu är det 1200v och sen 850v ca.

Både innan och efter så "dippar" den upp och ner i varv, frirullande i låg fart mot korsning.
Typ går ner till 500v och upp till 1000v och ner igen med en sek intervall.
Slutar genast när den slutat rulla.
"Så gör vissa" enl lokala Toyota, och det har då varit lika i dom 6år och 9000mil vi haft den.

Förresten:
Släck felkoder med en OBD-läsare. Inte med minuspolen.
Dom som kostar nån hundring, funkar för koder som tänder motorlampan, och du ser också vad felkoden/erna är, och om det ev kommit nån ny.
För ABS, SRS, och AC funkar bara riktigt dyra läsare.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av Joggy »

Avensis AZT25# P0136, P0156
Efter att syre sensorerna kontrollerats med OK resultat åtgärdas detta genom att byta ECM. Ändrade ECM har en 1a som sista nummer på artikelnummret före facelift, eller en svart ring på etiketten efter facelift. Tidigt in fanns det en omprogrammering men hjälpte knappt och betraktades sedan som hårdvarufel.

För tidiga RAV4 ACA2# med DTC P0420/30 fanns det en ECM omprogrammering samt en förändrad katalysator med förbättrad coating. Man kan ju innan dessa åtgärder kontrollera katalysatorns prestanda genom att mäta spänningsskillnaden mellan sensor 1&2 på given bank med ett oscilloskop. Om ECM filen nu har utgått finns det garanterat någon Toyota verkstad som har den liggandes i sin gammla IT2. Försökte dom beställa CD skivan eller ladda hem filen?

Calibration files behöver inte beställas eller laddas ner för varje bil utan kan användas åter hur många gånger som helst. De har heller inget bäst före datum så att det inte skulle gå att programmera om styrdonet pga. bilens ålder stämmer inte, det ni råkat ut för hos eran verkstad är tyvärr slöhet. Vem som helst kan sätta sig och ladda hem calibration files, mot en kostnad, och om det finns en teknisk service bulletin som står bakom omprogrammeringen.

Homologeringsetiketten är vit med en röd banner och ska appliceras efter en förändring, t.ex. omprogrammering, och har ingen given plats. Men ett typiskt ställe är vid ID etiketten på vänster b-stolpe, i närhet till komponenten som ändrats eller under motorhuven. Det är däremot sällan säkert att den applicerats överhuvudtaget.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av riclin »

Joggy skrev:Avensis AZT25# P0136, P0156
Efter att syre sensorerna kontrollerats med OK resultat åtgärdas detta genom att byta ECM. Ändrade ECM har en 1a som sista nummer på artikelnummret före facelift, eller en svart ring på etiketten efter facelift. Tidigt in fanns det en omprogrammering men hjälpte knappt och betraktades sedan som hårdvarufel.

För tidiga RAV4 ACA2# med DTC P0420/30 fanns det en ECM omprogrammering samt en förändrad katalysator med förbättrad coating. Man kan ju innan dessa åtgärder kontrollera katalysatorns prestanda genom att mäta spänningsskillnaden mellan sensor 1&2 på given bank med ett oscilloskop. Om ECM filen nu har utgått finns det garanterat någon Toyota verkstad som har den liggandes i sin gammla IT2. Försökte dom beställa CD skivan eller ladda hem filen?

Calibration files behöver inte beställas eller laddas ner för varje bil utan kan användas åter hur många gånger som helst. De har heller inget bäst före datum så att det inte skulle gå att programmera om styrdonet pga. bilens ålder stämmer inte, det ni råkat ut för hos eran verkstad är tyvärr slöhet. Vem som helst kan sätta sig och ladda hem calibration files, mot en kostnad, och om det finns en teknisk service bulletin som står bakom omprogrammeringen.

Homologeringsetiketten är vit med en röd banner och ska appliceras efter en förändring, t.ex. omprogrammering, och har ingen given plats. Men ett typiskt ställe är vid ID etiketten på vänster b-stolpe, i närhet till komponenten som ändrats eller under motorhuven. Det är däremot sällan säkert att den applicerats överhuvudtaget.
Avensis ansiktslyftes i produktionen juni månad 2000, Rav 4 gjorde det redan i maj 2000. När dom ansiktslyfta bilarna började säljas i Sverige vet jag inte exakt. men det var under hösten 2000. Då blev det kamkedja på 2,0 liters bensinarna, och dom var på 110kw/150hk. Före facelift var det kamrem och 128hk. Jag antar att alla i den här diskusionen har dom ansiktslyfta bilarna med 150hk/kamkedja? TS har ju den motorn också, men 2003, när Avensis II kom fick den 147hk istället (TS har -06, men samma motor/hk). Medan Toyota gav "nya" Rav 4an 152hk januari 2006, när den kom ( samma motor dock ). Dec 2008 fick Rav 4an den nya motorn, också på 152 hk. Men på 1987cm3, mot den tidigare på 1998cm3. Avensis fick den en månad tidigare, då "nya" Avensis kom nov 2008. Då också med 152hk i Avensis. Det var bara för att alla ska förstå. En motorbeteckning med massa Z:an, säger inte så mycket för folk i allmänhet.

Till mig sa dom på Toyota i uppsala när det begav sig, att dom var tvungna att riva. Och titta ner i katten, för att se om den var "bränd" (kanske). Då pratades det ingenting om att mäta spänningsskillnader med oscilloskop. Utan det var det som gällde för att se om det var kat, eller databox. Men det var ca 10-11 år sedan så det kanske har ändrats? Nu gjorde ju det ingen skillnad rent prismässigt, då byte av kat låg på 10k då, precis som databoxen. Men att byta något som är helt, för 10k vill man ju inte. När man sedan måste lägga 10k till, på att byta det som verkligen är trasigt.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av Joggy »

Bra info! Anledningen till att jag skriver ut bilarna med modellkod är just för att det är modellkoden som åtgärden avser. Alltså det är inte en specifik motor eller bilmodell som de tekniska bulletinerna gäller för utan det är enkom modellkoden, därför är den superviktig när vi ska försöka få klarhet i dessa problem.

Okej grabbarna i Uppsala får stå för den metoden själv dom :mrgreen: det går inte att se katalysatorns reningseffekt med blotta ögat. Visst är det en stor kolbit av alltihopa är den ju dålig, men felkoden kommer långt långt innan det går att se något visuellt i katalysatorn och långt innan det syns på en avgasmätare. Oscilloskop är rätt metod och även då för 10 år sedan, dessutom går det väldigt fort.
Visst var katalysatorn dyr om den behövde bytas, men ECM byttes inte utan den programmerades om och det kostade långt under 10k. Omprogrammeringen skulle göras i vilket fall som helst.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Felkod P0136 & P0156

Inlägg av riclin »

Joggy skrev:Bra info! Anledningen till att jag skriver ut bilarna med modellkod är just för att det är modellkoden som åtgärden avser. Alltså det är inte en specifik motor eller bilmodell som de tekniska bulletinerna gäller för utan det är enkom modellkoden, därför är den superviktig när vi ska försöka få klarhet i dessa problem.

Okej grabbarna i Uppsala får stå för den metoden själv dom :mrgreen: det går inte att se katalysatorns reningseffekt med blotta ögat. Visst är det en stor kolbit av alltihopa är den ju dålig, men felkoden kommer långt långt innan det går att se något visuellt i katalysatorn och långt innan det syns på en avgasmätare. Oscilloskop är rätt metod och även då för 10 år sedan, dessutom går det väldigt fort.
Visst var katalysatorn dyr om den behövde bytas, men ECM byttes inte utan den programmerades om och det kostade långt under 10k. Omprogrammeringen skulle göras i vilket fall som helst.
Haha
Jag förstår absolut vad du menar. Jag försökte bara vara den mittimellan förklarande länken. Jag har koll på siffror och specar på bilarna, men har absolut inte samma koll på motor nr, och det rent mekaniska som du. för alla helt uppenbart såklart :). Så jag ville bara förenkla något för dom läsare av tråden, som kanske inte använder bilens instruktionsbok som kvällsläsning :)

Jag måste ändå säga, att Toyota i Uppsala,
trots att jag bor i Stockholm nu. Varit den bäst fungerande Toyota anläggningen jag varit i kontakt med. Det var ju dock ett gäng år sedan jag var där senast, så nu vet jag inte om jag vågar åka dit. Jag vill inte riskera att förstöra dom fina minnen jag har därifrån :)
Skriv svar