Felkod P0136 & P0156

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Asterix22
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 jan 2016, 20:00:04
Årsmodell: 0
PostOrt: 90654

Felkod P0136 & P0156

Inlägg av Asterix22 »

Hej!

Jag har en Toyota Avensis av 2006 års modell med följande problem: ibland tänds motorlampan och felkod P0136 samt P0156 finns lagrade i minnet. Jag har haft bilen på service och fått veta att det beror på ett mjukvarufel. Min ECU missbedömer tydligen ibland syresensorernas signaler. Problemet kan lösas genom att uppdatera mjukvaran, men det låter sig inte göras med annat än att jag byter hela ECU:n till en kostnad kring 10 tkr.

Det här felet stör mig eftersom det verkar vara ett fabrikationsfel. Bilen borde inte ha levererats med mjukvara som missbedömer syresensorernas signaler. Dessutom är det illa att det inte går att uppdatera mjukvaran utan att byta ECU:n.

Har ni någon erfarenhet av detta eller liknande problem? Varför tar inte Toyota sitt ansvar och byter mjukvaran gratis?