Rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
adena239
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 24 jan 2016, 11:35:14
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 98
PostOrt: Lövånger

Rav4

Inlägg av adena239 »

Hej i kylan så gick inte bilen igång, bytte batteri gick inte igång ändå. Fick dra igång o då hoppa den igång efter ca 35 m, efter de så e tomgången borta !!!! förslag på åtgärd mottages gärna (har kopplat bort batteriet osv redan)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rav4

Inlägg av Neblade »

Man bör undvika att bogsera igång moderna bilar, men då brukar det väl främst handla om att ev oförbränt bränsle kan skada eller förkorta livslängden på katalysatorn.

Jag tror mer att problemen att starta är kopplade till problemen med tomgången och inget som uppkommit av bogser-starten. Men det kanske någon annan mer insatt kan råda dig med?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Rav4

Inlägg av tobo »

När man kopplat bort batteriet på en del bilar, brukar man ju få börja med att låta bilen stå och gå på tomgång i typ 10 minuter, så att datorn "känner in" sig. Kan det inte vara det?
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Rav4

Inlägg av SvEsson »

Hej o Hå
Ursäkta, men har bil-utvecklingen gått framåt :?:

Tänk om man tog de goda egenskaperna från gamla bilar + de goda egenskaperna från nya bilar, och tog bort onödiga finesser........

Tänk vilken bra bil man skulle få :thumbup:

Gnällgubbe från Gnällbältet 8-)
Som tycker man ska kunna koppla bort batteriet utan att få problem :thumbdown:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rav4

Inlägg av cheetah1 »

Nåja, det är inget problem jag nånsin har haft när jag kopplat bort batterier. Största störningsmomentet brukar vara att man får ställa klockan och programmera om radion. En del säger att vissa bilar går lite dåligt i början, men att det isåfall går över fort. Att ha bilar gå på tomgång i 10 minuter har jag aldrig hört talas om, dessutom är det olagligt i de flesta tätorterna.

Trådskaparens RAV4, vilken årsmodell rör det sig om? Miltal? Bensin eller diesel, och om du vet, vilken motorkod?

Spontant låter det som att din tomgångsregulator eller ditt spjällhus blivit igensatt. En del Toyotor kan ha det bekymret. Ganska enkelt åtgärdat isåfall, lite beroende på modell.

Och nej, det stämmer, katalysatorbilar (i princip 1988 och framåt) ska man inte dra igång. Kommer det ner oförbränt bränsle och lägger sig i katalysatorn som sen tar eld när motorn väl går igång kan man förvänta sig usla avgasresultat på nästa besiktning.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Rav4

Inlägg av tobo »

Det jag nämnde gäller i alla fall för en hel del Mitsubishi.
T.o.m. i den här tråden (RAV4-forum) talar flera om detta. http://www.rav4world.com/forums/99-4-3- ... ights.html
Rengöring av spjällhuset håller jag med om är en god idé oavsett.
Skriv svar