vilka bromsrör/nippel fram på carina?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
stahre87
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 09:49:51
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1993
PostOrt: uppsala
Land (Country): Sverige

vilka bromsrör/nippel fram på carina?

Inlägg av stahre87 »

Va på biltema och Mekonomen nyss, ingen kunde svara på vad för bromsrör som jag skulle ha. Fick nedslag på rostiga bromsrör fram båda sidor, så ska byta skiten.
Byter man hela vägen till första skarven eller ?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: vilka bromsrör/nippel fram på carina?

Inlägg av tobo »

Sist jag bytte bromsrör köpte jag en 5-metersrulle + koningsverktyg på Biltema, och återanvände de gamla nipplarna. Bästa sättet att få loss nipplarna är att klippa av röret jäms med nippeln, och sedan använda sexkanthylsa/spärrskaft. ;)
stahre87
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 09:49:51
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1993
PostOrt: uppsala
Land (Country): Sverige

Re: vilka bromsrör/nippel fram på carina?

Inlägg av stahre87 »

Har lyckats lossa nippeln så det är lugnt
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: vilka bromsrör/nippel fram på carina?

Inlägg av Neblade »

Passa på att byta slangarna också.
Jag brukar kona egna precis som Toby, men jag köper nya nipplar också. Vill minnas att det är M10x1.

Klipp eller såga av det gamla röret nära nippeln, lossa nippeln med en 6-kantshylsa. Använd det gamla röret för att mäta ut ett nytt rör i samma längd och montera.
Blås gärna rent röret med tryckluft så du inte ha något skräp eller spån innan du monterar det.

Och jag byter ALLTID till nya luftningsnipplar så de är fräscha. :) (Men så är jag nojjig med luftningsnipplar då de så lätt går av)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar