Avensis Diesel 2008

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
brorsiira
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 jan 2016, 13:22:08
Bilmodell: Avensis disel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Kungsbacka
Land (Country): Sverige

Avensis Diesel 2008

Inlägg av brorsiira »

Har fått TCR och VSC lampa att lysa samt motorlampan. Kopplar man in farthållaren så lägger den av efter ca 10 minuters körning och efter en stund så slutar gasen att fungera eller turbon verkar falla ifrån det blir segt i backarna men går att köra när man fått upp farten.
Har varit på 2 olika verkstäder och dom hänvisar till felkod partikelfilter samt egr ventil.
Men det som får mig att fundera på att varför skulle detta vara fel då jag stänger av motorn och startar efter någon minut så fungerar allt som det skall och motorn jobbar på.
Om detta vore fel på partikelfiltret och egr ventilen borde väl felet vara konstant och inte efter ett tag?
Är det någon kunnig som kan ge mig ett tipps om detta problem?
Har fått ett par saftiga kostnadsförslag.
Bror Siira
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis Diesel 2008

Inlägg av Dale »

Hur långt har bilen gått?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
brorsiira
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 jan 2016, 13:22:08
Bilmodell: Avensis disel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Kungsbacka
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Diesel 2008

Inlägg av brorsiira »

Bilen har rullat 17000mil
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Avensis Diesel 2008

Inlägg av Joggy »

brorsiira skrev:Har fått TCR och VSC lampa att lysa samt motorlampan. Kopplar man in farthållaren så lägger den av efter ca 10 minuters körning och efter en stund så slutar gasen att fungera eller turbon verkar falla ifrån det blir segt i backarna men går att köra när man fått upp farten.
Har varit på 2 olika verkstäder och dom hänvisar till felkod partikelfilter samt egr ventil.
Men det som får mig att fundera på att varför skulle detta vara fel då jag stänger av motorn och startar efter någon minut så fungerar allt som det skall och motorn jobbar på.
Om detta vore fel på partikelfiltret och egr ventilen borde väl felet vara konstant och inte efter ett tag?
Är det någon kunnig som kan ge mig ett tipps om detta problem?
Har fått ett par saftiga kostnadsförslag.
Bror Siira
Hej
Hmm jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med?
Du har alltså lämnat in bilen på två olika verkstäder, som hänvisar till felkoder. Har de felsökt felkoderna, och vad kom de fram till?
Exakt vad heter felkoderna? P0400 & P2002? Vad är det för motor?
Ja, jag kan ge dig lite reparationstips men jag behöver veta lite mer som sagt.
Vad har du fått kostnadsförslag på?
Skriv svar