Vilka automatlådor i Avensis?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av SvEsson »

Hej
Rätta mig om jag har fel
Avensis I (-> 2002): 3-stegad "vanlig" autlåda med hydraulisk momentomvandlare
Avensis II (2003-2008): 4-stegad "vanlig" autlåda enl ovan
Avensis III (2009 ->): CVT-låda (steglös)

Eller när kom CVT-lådan?
MMT-lådan (automatiserad "vanlig" låda) har väl alldrig funnits i Avensis---eller?

Bra att veta när jag så småningom ska byta min 99:a till nyare, gärna då med automat
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av Joggy »

Hej, har gjort en liten lista på automatiska växellådor till Avensis :thumbup:

Avensis **T22* (1997-2002)
Bensin
Motor: Växellåda
3S-FE: A241E
4A-FE: A245E
7A-FE: A246E
1ZZ-FE: A246E
1AZ-F(S)E: U240E
Alla ovanstående har fyra växlar. Bokstaven "E" betyder att det är ECT, Electronically Controlled Transaxle.

Avensis **T25* (2003-2008)
Bensin
Motor: Växellåda
1ZZ-FE: U341E 4-växlad
1AZ-FSE: U241E 4-växlad
2AZ-FSE: U151E 5-växlad

Avensis **T27* (2008-)
Bensin
Motor: Växellåda
2ZR-FAE: K311 Multidrive CVT med 7 växlar i S-läge
3ZR-FAE: K111 Multidrive CVT med 7 växlar i S-läge
Diesel
2AD-FHV: U660E 6-växlad Super ECT

Alla ovanstående växellådor har hydraulisk momentomvandlare och någon typ av Lock-up. MMT adopterades aldrig till Avensis tyvärr :mrgreen:
Återkom om du undrar något mer specifikt :idea:
Trevlig helg.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av SvEsson »

TACK för den info:n

CVT-lådan är ju bra, jag har provkört en ny Auris.
MEN
Törs man köpa en Avensis 08-09 med den första generationen av denna låda?
Går den att reparera, eller är det bara byte som gäller? Det finns ju delar som slits rätt hårt i denna typ av låda, och helst skulle man vilja kunna byta dessa delar utan att bli ruinerad...

Sen undrar man ju, i skenet av WW-skandalen, hur det är med förbrukningssifforna som redovisas.
Är CVT-lådan så mycket snålare än en konventionell?

/Sven
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av Joggy »

Jajjemen du törs köpa en Avensis med CVT och det finns igentligen bara en generation vad jag vet. Har taxibilar här som gått över 30 000 mil utan problem. Har faktiskt aldrig stött på problem med CVT när jag tänker efter.

Går den mot förmodan sönder byter man komplett enhet, bortsett från några givare då kanske. Vad är det för delar som slits menar du?
Faktum är att man tillomed får dra ca. 300kg mer än med en manuell Avensis :clap:

En bil med CVT förbrukar mindre än motsvarande manuellväxlad bil om man jämför de två. Och det är just det enda förbrukningsiffrorna är till för, att jämföra bil-1 och bil-2, alltså inte bil-1 och du själv.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av Dale »

Men att göra en automat till 177hk dieselmotorn kunde dom inte. :-(
Sen var det ju lite knepigt att 2008 (den jag har) fick bara dra 1300 kilo medans bensinarna upp till 1400 kilo. När nästa generation kom 2009 fick dieseln dra 1800 kilo men bensinarnas dragvikt låg kvar på 1400-1500 kilo.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av SvEsson »

Jo jag menar att CVT-lådans princip med (om jag minns rätt nu, har försökt hitta en del på nätet) en stålfodrad gummirem som spänns in mellan koniska remskivor som varierar i omkrets, borde slita mer på materialet än en vanlig kugg-transmission med snedskurna kuggar. /Sven
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av Joggy »

Ja du har helt rätt, det är en stålrem som går mellan två koniska skivor på drivande och den drivna sidan, remmen är däremot inte särskilt spännd.
Jag förstår helt enkelt inte varför växellådan skulle slitas mer än en manuell.

Skivorna pressar mot remmens sidor med hydrauliskt tryck, för att ändra och hålla utväxlingen och skapar då självaste friktionsytan, där momentet överförs. Föreställ dig friktonsytan som CVT har här för utväxlingen, och jämför det med kuggtransmissionen. CVT har ju sina två skivor mot vardera sida om stålremmen vilket är betydligt mycket större yta som momentet kan fördelas på, medans kuggtransmissionen har några få ynka kuggar som momentet ska fördelas på. Det blir alltså en större påfrestning för kuggtransmissionen att överföra momentet på med så små friktionsytor, i min värld iallafall. Dessutom har den manuella växellådan en lamellkoppling, som nästan helt säkert måste bytas någon gång och med otur kanske även svänghjulet. ;)
Sedan innehåller CVT växellådan en frammåt koppling och en backbroms koppling och dessa är endast till för att låsa delar av planetväxeln, beroende på om man ska just frammåt eller bakåt, även dessa utsätts inte för mycket slitage kan jag tro. En lock-up koppling finns som vanligt också för momentomvandlaren.

Jag vet inte hur din syn på hur CVT växellådan fungerar är, men det är vanligt att man tror att remmen ständigt slirar och greppar allt mer eftersom, men jag tycker det ska måsta föra ett jäkla oväsen isåfall och den kan då heller inte hålla så bra som det gör tycker jag.

Hoppas jag har gett dig mer förståelse angående CVT och återkom om du har några funderingar eller så. Jag är defenitivt ingen expert på ämnet, men jag försöker svara så bra jag kan :geek:

Ha en trevlig helg!
Senast redigerad av Joggy den fre 08 jan 2016, 20:06:37, redigerad totalt 2 gång.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av Joggy »

Dale skrev:Men att göra en automat till 177hk dieselmotorn kunde dom inte. :-(
Sen var det ju lite knepigt att 2008 (den jag har) fick bara dra 1300 kilo medans bensinarna upp till 1400 kilo. När nästa generation kom 2009 fick dieseln dra 1800 kilo men bensinarnas dragvikt låg kvar på 1400-1500 kilo.
Ja, automat för framhjulsdrift har varit ett dilemma för Toyota verkar det som (ungefär som med fyrhjulsdrift) men det ska ju vara en ganska biffig låda då som pallar dessa 400nm kan man tänka sig och det kanske är just det som det sitter i.
Faktum är att det faktiskt igentligen är 177hk (2AD-FHV) motorn som automaten sitter på, men motorn har utrustats med spridarna från156hknånting (2AD-FTV) så den förblir då som en 156hk men med D-CAT.
Dragvikter på Toyota har alltid varit ett stort mysterium :mrgreen:

Ha en trevlig helg!
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Vilka automatlådor i Avensis?

Inlägg av SvEsson »

JaHaJa
Man tackar för intressanta inlägg

Sammantaget då, min egen tolkning ihop med en tråd här på forumet i aug 2015 "Erfarenheter ang CVT-lådan". I den tråden finns fö en del bra videoklipp!

. Många tycker den funkar bra. Inkl undertecknad som provkört en Auris
. Ingen större risk för haveri, slitstark teknik (slipper torrlamellkoppling)
. Dock dyrt om det händer, enl en kommentar

Sen vore det ju väldigt kul att få en ordentlig beskrivning från Toyota, men det är väl hemligstämplat kan man tro.....
Skriv svar