Ny ägare till Toyota Yaris frågor om automatlåda

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Fenerim1907
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 30 dec 2015, 22:59:44
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Järfälla

Ny ägare till Toyota Yaris frågor om automatlåda

Inlägg av Fenerim1907 »

Hej alla.

Är ny på forumet och har idag köpt min allra första Toyota bil någonsin.

Det blev en Toyota Yaris 07 1.3 med halvautomatlådan.

Jag tycker att bilen rycker när den växlar, spelar ingen roll om den växlar upp eller ner.
Värst är det när man gör statskörning när den ska växla från 1-2, 2-3 3-4 eller tvärtom när den ska växla ner.

Har läst lite och många har samma problem. Ska det verkligen vara så ? Är orolig att lådan ska rasa.

Tacksam för svar

Mvh Aslan
Fenerim1907
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 30 dec 2015, 22:59:44
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Järfälla

Re: Ny ägare till Toyota Yaris frågor om automatlåda

Inlägg av Fenerim1907 »

Vill tillägga att det är en mmt låda.

Kör man på E motsvarar nog drive så växlar den väldigt konstigt.
Körde på Motorväg och när jag var uppe 90km växlade den till 5an.

När jag svängde av motorvägen så växlade den ner från 5an till 3an vid 30km.
Helt värdelöst
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Ny ägare till Toyota Yaris frågor om automatlåda

Inlägg av Joggy »

Hej, gratulerar till köpet :thumbup: får jag fråga hur långt bilen har gått?
Din bil är utrustad med en såkallad MMT växellåda (Multi Mode Transmission),
bland Toyota folk även kallad MRT (Multi Ryck Transmission) :lol: haha nejdå, skojjade bara om de sista där 8-)
I praktiken är det en manuell växellåda, men med automatiska aktivatorer för select, shift och kopplings aktivering monterade ovanpå växellådan.

Växellådan kommer inte att rasa, den ryckiga gången beror på att det blir spel mellan kopplings aktivatorn och kopplingsenheten. Tanken är ju att detta ska efterjusteras automatiskt men det är inte alltid det fungerar så bra. Ofta beror det också på att kopplingsenheten är utsliten, det sker väldigt tidigt på dessa.

Ta bilen till din Toyota verkstad, och be dom att initiera kopplingsläget. Det brukar bli bättre ett tag då om inte kopplingen redan är utsliten. De kan se kopplings positionen i diagnosprogrammet så de bedömmer då också om den behöver bytas. Det finns också en teknisk service bulletin som de kommer att, förhoppningsvis, titta på angående just detta symptom.

Lycka till och kör lugnt! :geek:
Fenerim1907
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 30 dec 2015, 22:59:44
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Järfälla

Re: Ny ägare till Toyota Yaris frågor om automatlåda

Inlägg av Fenerim1907 »

Hej bilen har gått 12000 mil och har endast haft service på Toyota.
Hur mycket skulle det kosta om dom ska kolla växellådan ?

Tack för svar
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Ny ägare till Toyota Yaris frågor om automatlåda

Inlägg av Joggy »

Det beror på verkstadens timdebitering, lite olika över landet. Men det kanske tar en halvtimme eller nått sånt, så knappt en femhundring då kanske.
Skriv svar