Avensis T25 -04 2.0 bensin, växellådsolja, kopplingsvätska

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
doolar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 19 jul 2015, 18:59:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö

Avensis T25 -04 2.0 bensin, växellådsolja, kopplingsvätska

Inlägg av doolar »

Hej!

Nu är det slut på att lämna in Avensisen, den har gått 25500 mil och är gammal, så tänkte spara pengar på att serva själv. Precis bytt olja, filter, luftfilter, tändstift och kupefilter. Det kvarstår byte av bromsvätska, kylvätska samt växellådsolja.

Någon som bytt växellådsolja på en Avensis 2.0 med manuell låda?

Jag hittar väl avtappningspluggen, men var sitter påfyllningen? Ska jag fylla till toppen på påfyllningen?

Något bra tips på en bra växellådsolja?

Har förstått att det är samma kärl till broms och kopplingsvätska, finns det någon åtkomlig luftnippel för kopplingen så man kan pressa ut all gammal vätska?
Toyota Avensis 2017
Mercedes-Benz E 420 -94 (sommarnöjet)
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Avensis T25 -04 2.0 bensin, växellådsolja, kopplingsväts

Inlägg av Joggy »

Hej
Ja, jag har bytt växelolja i en Avensis några gånger kan man lugnt säga :geek:
Påfyllningspluggen, som du måste lätta på FÖRST sitter frammåt ungefär mitt på lådan, ser likadan ut som avtappningspluggen. Fyll tills det rinner ut från påfyllningen ja.
Dessa pluggar sitter som du vet i aluminiumgods och ska inte våldsdras.
75W-85/90 GL4/5 (typ)

Kopplingen luftar du från slavcylindern, den sitter fram på växellådan nästan vid motorn.
Det är samma kärl men är delad internt.

Lycka till! :thumbup:
doolar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 19 jul 2015, 18:59:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö

Re: Avensis T25 -04 2.0 bensin, växellådsolja, kopplingsväts

Inlägg av doolar »

Joggy skrev:Hej
Ja, jag har bytt växelolja i en Avensis några gånger kan man lugnt säga :geek:
Påfyllningspluggen, som du måste lätta på FÖRST sitter frammåt ungefär mitt på lådan, ser likadan ut som avtappningspluggen. Fyll tills det rinner ut från påfyllningen ja.
Dessa pluggar sitter som du vet i aluminiumgods och ska inte våldsdras.
75W-85/90 GL4/5 (typ)

Kopplingen luftar du från slavcylindern, den sitter fram på växellådan nästan vid motorn.
Det är samma kärl men är delad internt.

Lycka till! :thumbup:
Stort tack! :mrgreen:
Toyota Avensis 2017
Mercedes-Benz E 420 -94 (sommarnöjet)
Skriv svar