Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kretinet
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 10:59:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Inlägg av kretinet »

Att byta skivor bak har stått på listan ett tag, men nu blev det lite mer bråttom. Något har kärvat så ena klossen på vänster bak har slitits ner totalt medan den andra fortfarande är ok. Istället för att byta klossar tänkte jag ta skivorna på en gång.

Någon som kan tipsa om hur mycket jobb det är? Själv ser jag framför mig att det räcker med att ta bort ok och backar, sen byta skivan mot en ny och montera tillbaka. Tillkommer lite rengörning och smörjning så klart, men är det svårare än så?

Tack och bock
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Inlägg av cheetah1 »

Om inte Corollan är annorlunda mot alla andra Toyotor så är det bara två (eller möjligen en, kan gå att vika undan utan att lossa) 13 mm bult, sen bryta bort dom gamla beläggen, ta bort skivan (sitter löst, men kan vara fastrostad, en snabb smäll med en klubba av något slag löser det, och eventuellt kan det vara en liten kant på parkeringsbromsen inuti skivan om du använt den mycket, då får du se till att hålet i skivan är rakt neråt (den som det helst ska vara en gummiplugg i som du då får ta bort) och peta in en liten spårmejsel och skruva på kugghjulet som sitter där tills det går fritt), hänga dit den nya skivan, sätta dit dom nya bromsbeläggen (använd kopparpasta på kontaktytorna och se till att beläggen går in hyfsat lätt), pressa in kolven (skruvtving eller rejäl rörtång brukar funka, håll koll så det inte blir översvämning i bromsvätskebehållaren), sätta tillbaka oket, provbromsa ut kolven igen, justera rätt parkeringsbromsen igen, hänga dit hjulet, och rinse and repeat på andra sidan.

Sist jag gjorde det på en Toyota tog det 30 minuter för alla fyra hjulen (fast två av dom har ju förstås ingen parkeringsbroms, men det gör inte så stor skillnad..).
Lycka till!
kretinet
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 10:59:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Re: Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Inlägg av kretinet »

Härligt, då var det inte svårare än så. Tack!

Handbromsen tar rätt högt upp och jag tror att den är utjusterad till max. Hur ser man om handbromsbackarna bör bytas. Kör man dem tills materialet är helt slut eller?
Slowgun
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 11:30:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: 42932

Re: Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Inlägg av Slowgun »

Nu kanske någon mer kunnig slår mig på fingrarna men jag har för mig att det är ett halvkrångligt jobb att byta handbromskabeln. Jag hjälpte gubben hemma med hans gamla Corolla, och det gick ganska bra då han har sin lilla verkstad hemma. Men ifall du inte kan köra upp bilen ordentligt och jobba under är det en hel del pillande. Skulle jag vara dig skulle jag pröva att justera upp handbromsen först.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Inlägg av cheetah1 »

Mja, det är väl egentligen inte nödvändigtvis så svårt, det pilliga är att handbromsen består av 7000 delar (känns det som när man slinter och allt sprätter runt hela jävla garaget :oops: ) som ska sitta på rätt ställe för att det ska funka. Sen går den ju in under handbromsspaken mitt under bilen, så man måste ha ett par bra pallbockar att palla upp bilen med, och gärna en domkraft som kan lyfta rätt högt. På min bil satt dessutom fästet rakt ovanför katalysatorn, så på just den (en gammal Camry från 88) var man tvungen att plocka bort värmeskölden över den för att komma åt, men det behöver ju förstås inte nödvändigtvis vara lika.

Sen vet jag inte att TS skrev nåt om att han tänkte byta handbromskabel, utan skivor och belägg?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta bromsskivor bak - Corolla 2005

Inlägg av cheetah1 »

Eller jaha, nu läste jag färdigt. Men det är ju fortfarande inte handbromskabeln utan backarna. Jag skulle snarare gissa på att dom är injusterade vid något tidigare bromsskivebyte och sen inte utjusterade. Har det hänt av sig självt helt plötsligt skulle jag däremot gissa på att den ena kabeln gått av, men det ser jag som ganska osannolikt, vad jag har hört är det inget jättevanligt problem på just Toyota. Betydligt vanligare att dom rostar fast isåfall.

Det finns säkert nån minimigräns för hur mycket det ska vara på backarna, men jag skulle nog säga att sunt förnuft räcker långt. Det är ju som bekant huvudsakligen en parkeringsbroms, och slitaget brukar vara högst måttligt. Är det nån millimeter eller två räcker det nog länge än. Se till att justera ut backarna när du är klar med projektet så tills det inte längre går att rotera skivan, och backa sedan in dom igen några hack tills skivan går fritt hela varvet runt.
Skriv svar