En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Qus
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 07 dec 2015, 15:03:38
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2013
PostOrt: 13472

En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Qus »

Köpte en tre år gammal Toyota yaris för några dagar sedan och tyvärr så var olyckan framme tidigt då jag slog i dörren rejält och fick en buckla och även lite på sidan av bilen och var hos en firma som riktar till bucklorna och sa att det skulle gå på över 5000 att fixa till och ta en vecka. Går detta på en halvförsäkring hos försäkringsbolaget och vilken självrisk gäller? Vagnskadegarantin går väl ut efter tre år och den har jag ju missat precis. Det är jag som orsakat skadan.

På mitt försäkringsbolag har jag dessa självrisker:
Maskin** 5000 kronor
Allrisk*** 1000 kronor

Vad kan denna olycka gå under?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av cheetah1 »

Halvförsäkring täcker inte skadan om du orsakat den själv, är jag rädd.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Neblade »

Det borde ju behövas helförsäkring för en skada du orsakat eller är är vållande till. Men du kan ju alltid slå en signal till ditt försäkringsbolag och kolla vad "Allrisk" innebär (aldrig hört talats om i bilsammanhang).
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Glenn »

Även om någon annan hade orsakat den och smitit så hade det nog varit kört, eller snarare, självrisken hade blivit typ 5000:-..

Jag har ju en ful buckla i sidan på ST202'an som en gubbe sparkade och sen drog från platsen, trots att jag hade oberoende vittne osv så hjälpte det ju inte ett dugg, polisanmälan för smitning från olycklsplats, och ärendet lades ner samma ögonblick, försäkringsbolaget hänvisar till att det går på trafikförsäkringsföreningen, och att självrisken är 5 papp, vilket väl är ca hälften av bilens värde eller nåt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av cheetah1 »

Allrisk är väl för prylar i bilen som skadas vid olycka eller annat?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Dale »

Fick själv en rejäl bula på ena dörren på en parkering av en smitare men det kostade "bara" en tusing. Självrisken var högre så det kändes inte som något läge att blanda i dom. Finns flera firmor som kan rikta bucklor men har svårt att tro det ska kosta upp mot några fem tusen. Har hela sidan blivit bulad så kanske men kolla hos andra firmor.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Glenn »

ja, jag kollade med ett "utbucklarföretag" (tror det var det som fnys tipsade om) och dom sa utan att ha sett bucklan först att "antagligen 1-2000 om det är någorlunda lätt att komma åt inifrån", jag sa att jag kunde plocka bort inredningen själv.. ..fast det blev aldrig av att jag åkte dit.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Qus
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 07 dec 2015, 15:03:38
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2013
PostOrt: 13472

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Qus »

Jag var hos ett företag igår som är känt här i Stockholm om att lösa mycket och billigt men det här var tydligen för mycket för dom. Gick till ett annat och dom sa att dom kan lösa det men att det kommer ta några dagar.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Med halvförsäkring, så kan du glömma försäkringshjälp.
"Trösten" är väl att det troligen kostar lika mycket med rep, som självrisken skulle kostat.
Kolla med flera firmor, och framför all:, visa bilen.

Annars är priset du får i telefon en ren gissning som dom inte tar ansvar för sen.

Micke.
Slowgun
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 11:30:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: 42932

Re: En rejäl buckla på en dörr, försäkring?

Inlägg av Slowgun »

Micke2 skrev:Hej.

Med halvförsäkring, så kan du glömma försäkringshjälp.
"Trösten" är väl att det troligen kostar lika mycket med rep, som självrisken skulle kostat.
Kolla med flera firmor, och framför all:, visa bilen.

Annars är priset du får i telefon en ren gissning som dom inte tar ansvar för sen.

Micke.
Håller med. Oftast blir det konstigt not dyrare när du väl kommer dit.
Skriv svar